سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

واحد قوچان

 

دانشکده علوم انسانی ، گروه آموزشی مشاوره

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ” M.A”

 

پایان نامه

 

گرایش :مشاوره خانواده

 

عنوان

 

بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی با رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

 

 

 

 

چکیده :

 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه ارضا نیازهای بنیادین روان شناختی، خودشناسی انسجامی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار، صورت گرفت. در این تحقیق، از روش نمونه گیری در دسترس، استفاده شد. با مراجعه به مدارس مقطع راهنمایی (متوسطه اول) و مراکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان سبزوار، در طول تابستان، از مجموع ۳۴۲ معلم مقطع راهنمایی، تعداد ۱۷۴نفر، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه‌های رضایت زناشویی( ENRICH  ، ۴۷ماده ای)، پرسشنامه نیازهای بنیادین روان‌شناختی (BSNQ) و مقیاس خودشناسی انسجامی ((ISKاستفاده شد. نتایج، نشان داد تمام متغیرهای پژوهش، شامل نیازهای بنیادینِ رواشناختی(خود مختاری یاآزادی،شایستگی،ارتباط) و خودشناسی انسجامی با رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معناداری، دارند. در پیش ­بینی رضایت زناشویی توسط متغیرهای پژوهش، فقط ارضا نیاز بنیادینِ خودمختاری، پیش بینی کننده رضایت زناشویی شد. با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت: ارضا نیازهای بنیادین روان شناختی، خودشناسی انسجامی درافزایش رضایت زناشویی و کاهش تعارض زناشویی مؤثر است.

 

واژگان کلیدی : نیازهای بنیادین روان شناختی، خودشناسی انسجامی ، رضایت زناشویی ،فرهنگیان

 

 فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                       صفحه

 

 فصل اول: کلیات تحقیق

 

مقدمه. ۲

 

بیان مسأله . ۳

 

ضرورت و اهمیت تحقیق ۵

 

اهداف  تحقیق. ۹

 

فرضیات تحقیق. ۹

 

تعاریف نظری و عملی متغیرهای تحقیق .۱۰

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

 

بخش اول: مبانی نظری تحقیق

 

مقدمه. ۱۳

 

الف : خانواده ۱۶       

 

کارکرد مطلوب خانواده ۱۶

 

معنی و مفهوم خانواده متعادل ۱۷

 

خانواده مدرن ۱۸

 

زیر منظومه زن و شوهری ۱۹

 

ب : تفاوت های زنان و مردان ۲۰

 

نقش کروموزوم y در ایجاد تفاوت ها ۲۱

 

تفاوت در رشد ۲۱

 

تفاوت در علایق و رغبت ها. ۲۲

 

پرخاشگری  ۲۳

 

اضطراب ۲۴

 

ج : رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن. ۲۴

 

رضایت زناشویی. ۲۴

 

ایجاد رضایت زناشویی ۲۵

 

زوج خوشبخت و کامل ۲۶

 

نقش عشق در ازدواج و تداوم زندگی. ۲۷

 

مدل مثلث عشق استرنبرگ ۲۸

 

اثرات نزدیکی و فاصله در تداوم زندگی. ۳۰

 

خصوصیات زوجین دارای رضایت زناشویی. ۳۱

 

عواملی موثر بر دوام زناشویی ۳۲

 

نیازها و عوامل خشنودی رضایت زناشویی ۳۳

 

جنسیت و رضایت زناشویی. ۳۳

 

تحول رابطه و صمیمیت و رضایت زناشویی ۳۴

 

خانواده اصلی و رضایت زناشویی ۳۵

 

تنیدگی و رضایت زناشویی. ۳۶

 

سبک های مقابله‌ای و مهارت های ارتباط و رضایت زناشویی. ۳۶

 

مهارت های موثر در ارتباطات زناشویی. ۳۷

 

هفت نوع ارتباط مهم و نحوه ی برقراری آن. ۳۸

 

احترام متقابل و رضایت زناشویی. ۳۹

 

سازگاری اجتماعی و رضایت زناشویی ۳۹

 

ساختار قدرت و رضایت زناشویی. ۳۹

 

موضع گیریهای نظری در خصوص روابط زناشوئی. ۴۰

 

تعریف غریزه جنسی ۴۰

 

اهمیت روابط جنسی ۴۳

 

فرآیند روابط زناشوئی ۴۷

 

اهمیت آمادگی روانی برای آمیزش ۴۷

 

اهمیت عشقبازی ۴۷

 

مراحل واکنش جنسی طبیعی. ۴۹

 

دفعات مقاربت و سازگاری جنسی. ۵۱

 

ریتم میل جنسی در زنان. ۵۱

 

ریتم میل جنسی در مردان. ۵۲

 

میل جنسی طبیعی ۵۲

 

پختگی جنسی. ۵۳

 

قدرت جنسی ۵۴

 

مشکلات روابط زناشویی ۵۵

 

الف – مشکلات جنسی زنان. ۵۵

 

ب- مشکلات جنسی در مردان ۵۷

 

بهداشت و درمان روابط زناشویی ۵۹

 

الف – جهل جنسی  . ۵۹

 

ب – اضطراب عملی  ۵۹

 

ج- مشکلات رابطه ای. ۵۹

 

د- مشکلات جسمانی  ۶۱

 

اختلافات مالی ۶۴

 

اوقات فراغت ۶۵

 

روابط والدین و کودک ۶۷

 

بستگان و دوستان ۶۸

 

نقش های مربوط به برابری  زن و مرد ۷۰

 

رضایت زناشویی و جهت گیرى مذهبى ۷۱

 

ساختار قدرت و سازگاری زناشویی. ۷۴

 

تعارض های زناشویی ۷۴

 

علل تعارض های زناشویی. ۷۸

 

منابع عمده تعارض ۷۹

 

مزایای تعارض ۸۲

 

انواع تعارض ۸۳

 

فرآیند تعارضات زناشویی. ۸۴

 

فرایند حل تعارض ۸۴

 

نیازهای بنیادین روان شناختی ۸۵

 

نیاز به شایستگی. ۸۷

 

گرایش به ارتباط ۸۷

 

خودمختاری. ۸۸       

 

خودشناسی انسجامی. ۹۱

 

بخش دوم: مبانی تجربی

 

پیشینه و سوابق مربوط رضایت زناشویی.۹۲

 

الف- تحقیقات انجام شده در داخل کشور.۹۲

 

ب- تحقیقات انجام شده در خارج ازکشور۹۴

 

نتیجه گیری۹۶

 

فصل سوم: روش تحقیق

 

مقدمه ۹۹

 

طرح کلی پژوهش .۹۹

 

جامعه آماری ۹۹

 

نمونه و روش نمونه گیری.۹۹

 

روش جمع آوری اطلاعات.۱۰۰

 

ابزار پژوهش و معرفی پرسشنامه ها ۱۰۰

 

روش تجزیه تحلیل دادها. ۱۰۴

 

فصل چهارم : یافته ها و نتایج تحقیق

 

مقدمه . ۱۰۶

 

یافته­ های توصیفی متغیرهای پژوهش. ۱۰۶

 

یافته های استنباطی . ۱۰۷

 

بررسی مفروضات ۱۰۸

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

 

 مقدمه . ۱۱۰

 

بحث و نتیجه گیری و نتایج تحقیق. ۱۱۰

 

محدودیت های تحقیق. ۱۱۳

 

پیشنهادات ۱۱۴

 

منابع و مآخذ

 

منابع فارسی. ۱۱۷

 

منابع انگلیسی ۱۲۰

 

پیوست ها . ۱۲۴

 

چکیده انگلیسی. ۱۳۳

 

  • مقدمه

 خانواده یکی از رکن­های اصلی جامعه به شمار می‌رود. دستیابی به جامعه سالم آشکارا درگرو سلامت خانواده است و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از داشتن رابطه­های مطلوب با یکدیگر است. در چنین نظامی افراد با علایق و دل‌بستگی‌های عاطفی نیرومند دیرپا و متقابل به یکدیگر پیوسته‌اند. این دل‌بستگی‌ها اگرچه شاید شدت وحدتشان در طی زمان کاسته شود؛ اما در سراسر زندگی خانوادگی پاینده خواهند بود.(گلدنبرگ[۱]، به نقل از حسین شاهی و نقش‌بندی، ۱۳۸۳).
ازدواج به‌عنوان مهم‌ترین و عالی‌ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگ‌سال همواره مورد تائید بوده است . ازدواج رابطه‌ی انسانی پیچیده ظریف و پویا هست که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است . همچنین توجه به کانون خانواده با محیط سالم و سازنده و روابط گرم و تعاملات میان فردی و صمیمی‌ای که می‌توانند موجب رشد و پیشرفت افراد گردند ازجمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب می­شوند (برنشتاین و برنشتاین[۲]، ۱۹۸۹).
زوج به‌عنوان هسته اصلی و پایه‌گذار خانواده بسیار موردتوجه است، سلامت و پویایی خانواده که هسته اصلی و بنیادی سازنده‌ی جامعه محسوب می‌شود ریشه در سلامت و شادابی زوجین دارد. ازدواج معمولاً اصلی‌ترین و مهم‌ترین زمینه‌ای است که عملکرد و اثر صمیمیت و روابط اجتماعی رشد یافته در آن تجلی پیدا می‌کند. هدف از ازدواج، برطرف شدن نیازهای طرفین است و اگر نیازهای زوجین برطرف نشود و به راه‌حل مثبتی جهت دستیابی به نیازهایشان نرسند استرس، ناکامی، سرخوردگی، خشم و درنهایت دل‌زدگی بروز پیدا می‌کند، برای اکثر بزرگ‌سالان شادمانی در زندگی، بیشتر به ازدواجی موفق و روابط زناشویی توام با رضایت وابسته است تا سایر جنبه‌های زندگی. رضایت زناشویی می‌تواند به‌طور کامل بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و تحقیقات انجام‌شده اهمیت این موضوع را بر انواع نتایج بالینی مانند. بهداشت روانی، بهداشت جهانی و حتی طول عمر تأیید نموده‌اند، هم‌چنین رضایت زناشویی در زندگی می‌تواند با رضایت کلی از زندگی رابطه داشته باشد برای توصیف چگونگی روابط زناشویی از اصطلاحات متعددی مانند: سازگاری، رضایتمندی، سازش، خشنودی موفقیت و کیفیت زناشویی استفاده‌شده است معمولاً کیفیت سازگاری و رضایت زناشویی به‌جای هم به‌کاربرده می‌شوند.

 

بر اساس نظر ”لاک و والاس[۳]“، سازگاری زناشویی برون سازی هر یک از زوجین در موقعیت زمان معین تعریف‌شده است. به نظر سین رضایت زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر بیشتر مواقع احساس خوشبختی و رضایت از یکدیگر و از ازدواجشان دارند یکی از بهترین تعاریف زناشویی توسط «هاپکینز»[۴] ارائه‌شده است او رضایت زناشویی را اطاعت عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه‌شده توسط زن یا شوهر زمانی که همه جنبه‌های ازدواجشان را در نظر می‌گیرند تعریف می‌کند رضایت یک متغیر نگرشی است و خصوصیت گروهی زن و شوهر محسوب می‌شود طبق تعریف فوق رضایت زناشویی درواقع نگرش مثبت و لذت‌بخش است که زن و شوهر از جنبه‌های مختلف روابط زناشویی دارند.

 

  • بیان مسئله

انسان‌ها با ازدواج استقلال می‌یابند و با تشکیل زندگی، یک واحد کوچک اجتماعی را به وجود می‌آورند، مسئولیت می‌پذیرند و به استقلال می‌رسند، زندگی آن‌ها هدف‌دار می‌شود و با پذیرش مسئولیت اداری خانواده خود، تصمیم‌گیرنده می‌شوند . آن‌ها در کنار هم آرامش می‌یابند. چنانچه خداوند در قرآن کریم (روم، ۲) می‌فرماید : “برای شما از جنس خودتان جفتی بیافریدیم تا با او انس‌گیرید و آرامش یابید و در بین شما دوستی و مهربانی قراردادیم، در این امر برای افرادی که اهل تفکر باشند آیات و نشانه‌هایی وجود دارد” (صالحی فرد، ۱۳۷۹). از مفاهیم رایج برای نشان دادن میزان شادی و پایداری در خانواده، مفهوم رضایت زناشویی است . درواقع رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط ارائه می‌دهد. برای افزایش رضایت زناشویی تلاش‌های علمی فراوانی صورت گرفته است. این تلاش‌ها به تدوین راهبردهای مداخله‌ای منجر شده است که می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد: الف) برنامه‌های آماده‌سازی همسران قبل ازدواج (السون و السون[۵]،۱۹۹۷)؛ ب) برنامه‌های غنی‌سازی پس از ازدواج (نیکولز و بکوار[۶]،۲۰۰۰)؛ ج) مشاوره ازدواج برای همسران ناسازگار (احمدی، ۱۳۸۳). برای اکثر بزرگسالان، شادمانی در زندگی، بیشتر به ازدواجی موفق و روابط زناشویی توام با رضایت وابسته است تا سایر جنبه‌های زندگی. رضایت زناشویی می‌تواند به‌طور کامل بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و تحقیقات انجام‌شده اهمیت این موضوع را بر انواع نتایج بالینی مانند. بهداشت روانی، بهداشت جهانی و حتی طول عمر تأیید نموده‌اند، «وارینگ» و همکاران (۱۹۸۱)در مطالعه‌ای دریافتند که نابسامانی ازدواج و عدم خشنودی در زندگی زناشویی به‌طور معناداری با شیوع اختلالات عاطفی و هیجانی در جمعیت عمومی رابطه دارد، درصورتی‌که ازدواج‌های رضایت‌بخش باعث سلامت همسران و مانع رویدادهای منفی زندگی و مشکلات روان‌شناختی در آن‌ها می‌شود. بعضی از موضوع‌های شناخته‌شده‌ای که می‌تواند پدیدآورنده اختلاف‌های زناشویی باشد چنین است پول، روابط جنسی، روابط خویشاوندی، دوستان، فرزندان، خیانت جنسی، مشکلات عاطفی، مشکلات مالی، مشکلات ارتباطی (گفت‌وشنود)، درگیری‌های کاری و مانند این‌ها (ثنایی و ذاکر، ۱۳۷۸)

 

طبق نظریه خود­تعیین­گری سه نیاز بنیادینِ روان‌شناختی خودمختاری، «شایستگی و ارتباط» وجود دارند که ازنظر انگیزشی در دنبال کردن اهداف و هم­چنین محتوای اهدافی که فرد در جستجوی آن‌ها است نقش دارند و از طریق فرآیندهای نظم دهی باعث انگیزش ذاتی و رفتار خود تعیین‌کننده می­شوند و با عملکرد مؤثر فرد و بهزیستی روان‌شناختی او در ارتباط هستند. به‌بیان‌دیگر، نیازهای ذاتی روان‌شناختی، شرایط خاصی را برای به­زیستیِ روان‌شناختی فراهم می­ کنند که ارضاء این نیازها بستگی به شرایط و محیطی حمایت­کننده دارد (دسی و رایان، ۲۰۰۰). همه افراد در سه نیاز بنیادین روان‌شناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط سهیم هستند (رایان و دسی، ۲۰۰۸). خودمختاری با «خودسازماندهی»، تایید رفتار خود و حق انتخاب داشتن در اعمالی که فرد انجام می­دهد (رایان و کنل، ۱۹۸۹؛ به نقل از دسی و رایان، ۲۰۰۸) شایستگی با احساس مؤثر بودن در اعمالی که فرد انجام می­دهد (وایت، ۱۹۵۹، دسی، ۱۹۷۵، اسکینر، ۱۹۹۵؛ به نقل از دسی و رایان، ۲۰۰۰) و ارتباط با احساس مرتبط بودن با دیگران و داشتن حس تعلق به اجتماعی که فرد در آن است (دسی و رایان؛ ۱۹۹۱؛ ریس و پاتریک، ۱۹۹۶؛ به نقل از دسی و رایان، ۲۰۰۰)، تعیین می­شود. مطالعات گذشته نشان داده­اند که ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی، پیش ­بینی­کننده انگیزش درونی، به­زیستی و دیگر پیامد­های مثبت در حیطه­های گوناگون مانند کار (برای مثال بارد، دسی و رایان، ۲۰۰۴؛ کیسر و رایان، ۱۹۹۹؛ به نقل از ریو، ۲۰۰۵)، آموزش (برای مثال فرر-کاجا و ویس، ۲۰۰۰) تمرین ورزشی (ویلسون و راجر، ۲۰۰۷) شده است.

 

 خودشناسیِ انسجامی است به آگاهی لحظه‌به‌لحظه نسبت به حالات روان‌شناختی و توان تمایز نهادن و تحلیل محتوای تجارب­ کنونی و نیز پردازش فعال در مورد خود و معطوف به رویدادهای گذشته که نتیجه آن ایجاد دیدی وسیع­تر در جهت هدایت رفتار و تشکیل طرح‌واره‌های فردی پیچیده­تر و کامل­تر است، اشاره دارد (قربانی، واتسون، بینگ، دیویسون و لبرتون،۲۰۰۳). پژوهش‌های صورت گرفته نشان داده­اند که خود­شناسیِ انسجامی با برون­گرایی، پذیرش، وجدان گرایی، ثبات هیجانی و گشودگی به تجربه بیشتر در مدل پنج عاملی شخصیت (طهماسب، قربانی و پورحسین، ۲۰۰۸)، پایداری در برابر نشانه‌های جسمی بیماری (قربانی، واتسون، کانیگام، ۲۰۱۰)، حرمت خود، همدلی و ابعاد مثبت خودشیفتگی (قربانی، واتسون، حمزوی، ویتینگتون، ۲۰۱۰)، در ارتباط بوده است.

 

 

اهمیت رضایت زناشویی در رشد و پیشرفت افراد (برنشتاین و برنشتاین، ۱۹۸۹) و بهبود عملکرد و سلامت خانواده (وارینگ، ۱۹۸۱) و از سوی دیگر اثرات مثبت ارضا نیازهای بنیادین روانشناختی (خودمختاری (آزادی)، شایستگی و ارتباط) و خودشناسی انسجامی در بهتر شدن عملکرد افراد در زمینه های مختلف و بهزیستی و سلامت روانی (دسی و رایان، ۲۰۰۰،قربانی و همکاران، ۲۰۰۸)، محقق را بر آن داشت تا مطالعه مورد نظر را به رضایت زناشویی و با موضوع رابطه بین ارضا نیازهای بنیادین روانشناختی، خودشناسی انسجامی با رضایت زناشویی اختصاص دهد. بدلیل اهمیت و نقش اساسی معلمان، در رشد و تربیت دانش آموزان (به‌عنوان ارکان آینده جامعه) و همچنین، الگوپذیری دانش آموزان از معلمان و از طرفی اهمیت رضایت زناشویی در سلامت روانی و بهبود عملکرد افراد این تحقیق در مورد جامعه­ی معلمان صورت گرفته است.

 

به طور خلاصه در تحقیق حاضرسعی برآن است که به این سوال پاسخ داده شود که آیا ارضا نیازهای بنیادین روانشناختی، خودشناسی انسجامی با رضایت زناشویی درفرهنگیان رابطه دارد؟

 

  • اهمیت و ضرورت پژوهش:

خانواده، اولین و بادوام‌ترین بستر رشد است. نقش انکارناپذیر خانواده در تحول، سلامت کارکرد زوجین و بخصوص کودکان در تمام ابعاد شناختی، اجتماعی، رفتاری، عاطفی و تحصیلی به‌خودی‌خود از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. سنگ بنای تشکیل خانواده ازدواج هست. ازدواج به‌عنوان مهم‌ترین و عالی‌ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگ‌سال، همواره مورد تأیید بوده است. ازدواج رابطه انسانی، پیچیده ظریف و پویایی هست که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. همچنین، توجه به کانون خانواده، محیط سالم و سازنده برای کودکان، روابط میان فردی گرم و صمیمی که می‌تواند موجب رشد و پیشرفت افراد گردد ازجمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب می‌شوند؛ اما از طرفی زندگی مشترک دو انسان با یکدیگر آن‌هم از دو جنس متفاوت امری بسیار ظریف و گاه دشوار است، زیرا ارتباط ناسالم و عدم شناخت صحیح زوجین از نیازهای یکدیگر باعث بروز بسیاری از مشکلات زناشویی به‌صورت پنهان و آشکار در بستر خانواده می‌شود و موجودیت خانواده را موردحمله قرار می‌دهد (شرفی،۱۳۸۲).

 

در دهه‌ی ۹۰ مطالعات علمی پیرامون زناشویی توجه زیادی را به خود جلب کرد در مقایسه با یافته‌های علمی دهه‌های گذشته، در دهه‌ی ۹۰ حجم زیادی از مطالعات به جنبه‌های مختلف رضایت زناشویی اختصاص داشته است (برادبری و دیگران ۲۰۰۰) درک کیفیت و ارزش امواج وسیله‌ای برای درک اثرات آن بر روی تمام فرایندهای داخل و خارج خانواده است. ازجمله دلایل معقول و منطقی مطالعه بر روی جزئیات زناشویی، درک محوریت آن در سلامت خانواده و اشخاص اهمیت آن برای جامعه در حالتی که ازدواج‌های موفق شکل می‌گیرد، دست کشیدن از جرم و نیاز به گسترش در اختلافات تجربی برای زوجین به‌منظور جلوگیری یا کم کردن فشارهای زناشویی و طلاق، می‌باشند. (بوگام[۲۳]، شوهام[۲۴]، هیزر[۲۵]، دیرتو و استیکل[۲۶]، ۱۹۹۸؛ به نقل از سودانی،۱۳۸۵)

 

در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ محققان موضوع رضایت زناشویی را با تأکید بیشتر بر جنبه‌هایی از تعاملات زناشویی که کمتر محسوس و قابل‌مشاهده هستند، ادامه داده‌اند. (شامل تفسیر رفتارهای متقابل، هیجانات تجربه‌شده و پاسخ‌های فیزیولوژیک به تعاملات). هم‌چنین در این دوره به الگوهایی کلی تعاملات زوج‌ها و ابعاد اجتماعی آن‌که نادیده گرفته‌شده بود و نیز به خشونت‌های زناشویی توجه بیشتری شد (برادبری و دیگران، ۲۰۰۰).

 

تحقیقاتی که بر روی تغییرات فیزیولوژیک مربوط به روابط زناشویی انجام‌شده است، اهمیت زیادی دارد، یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهدکه­تغییرات فیزیولوژیک با بروز عواطف ارتباط مستقیم دارند. (تامسون و گیلبرت[۲۷]، ۱۹۹۸) در پژوهش‌های خود دریافتند که همزمانی و تشابه در سیستم فیزیولوژیک در بین زوج‌هایی که رضایت زناشویی بالایی دارند بیش از زوج‌های ناراضی است.

 

مطالعاتی که درباره‌ی اثرات فرزندان بر رضایت زناشویی صورت گرفته نشان داده‌اند که فرزندان تأثیرات متناقض و متفاوتی بر کیفیت روابط زوج‌ها می‌گذارند. به این معنی که فرزندان گاهی بر رضایت زناشویی تأثیر مثبت و گاهی تأثیر منفی می‌گذارند.

 

بزرگ­ترین بخش از تحقیقات که درباره‌ی تأثیر عوامل محیطی بر ازدواج صورت گرفته، به نقش عوامل اقتصادی و عوامل مرتبط با کاربرد رضایت زناشویی پرداخته‌اند (برادبری و دیگران، ۲۰۰۰) در این مطالعات ارتباط بین ویژگی‌های شغلی و کیفیت زندگی زناشویی موردبررسی قرارگرفته است. رسپتس[۲۸] (۱۹۸۹؛ به نقل ازنظری،۱۳۸۶) مطالعه‌ای را بر روی کارکنان بخش کنترل ترافیک هوایی و همسرانشان انجام داد و نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی همسران این افراد می‌تواند آرامش در محیط کار را بالابرده و عصبانیت آن‌ها را در خانه پس از یک روز کاری سنگین کاهش دهد. ماهانی و همکاران (۱۹۹۹؛ نظری،۱۳۸۶) با تجزیه‌وتحلیل مشاهداتشان نشان دادند که جنبه‌های مختلف عملکرد زناشویی شامل رضایت زناشویی تعداد برخورد و خشونت فیزیکی با فعالیت‌ها و اعتقادات مذهبی در ارتباط است، به این صورت که زوج‌هایی که اعتقاد مذهبی بالاتری دارند، رضایت زناشویی بالاتری داشته و برخوردها و خشونت‌های آن‌ها نسبت به هم کمتر است. به همین دلیل درک ارزش‌های دینی درباره‌ی ازدواج برای سلامت رابطه‌ی زوج اهمیت بالایی دارد.

 

گر چه زناشویی سعادتمندانه فقط تااندازه‌ای مربوط به روابط لذت‌بخش جنسی است ولی این روابط یکی از مهم‌ترین علل خوشبختی و یا عدم خوشبختی زندگی زناشویی است، زیرا اگر این روابط قانع‌کننده نباشد منجر به احساس محدودیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی می‌گردد (شاملو، ۱۳۷۲، ص ۴۱).

 

تحقیقاتی که در مورد ازدواج شده است نشان می‌دهد که مسئله جنسی ازلحاظ اهمیت در ردیف مسائل درجه اول قرار دارد. دریکی از پژوهش‌ها به‌وسیله «لاتویس[۲۹]» از اولیاء ۹۰۰ دانشجوی دانشگاه خواسته شد که پرسشنامه‌ای راجع به سازش زناشویی خود و رفتاری خود پر کنند. نتیجه به‌دست‌آمده این بود که ۶ مشکل عبارت بودند از مسائل جنسی، مسائل اقتصادی، تفریح و روابط اجتماعی، رابطه خانواده، زن و مرد، مسائل مذهبی و انتخاب دوستان، مشکل جنسی درجه اول اهمیت را حائز شده است (همان منبع، ۱۳۷۲، ص ۶۵۶).

 

در روابط زناشویی سه عامل اصلی موجود است که سبب ارضاء و ایجاد لذت اصلی خواهد بود، یکی از این عوامل داشتن اطلاعات کافی در مورد امور جنسی، دیگر آزاد بودن از ترس‌ها و تعصبات و انحرافات مربوط به موضوعات جنسی و سوم توازن میان تمایل جنسی زن و مرد است.

 

ناسازگاری جنبه‌های متعددی از اختلال در روابط زناشویی همچون باورهای غلط برداشت‌های نادرست، کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش‌های هیجانی، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، جدا کردن امور مالی از یکدیگر و اختلال در رابطه را به دنبال می‌آورد که می‌تواند به شکل مشاجره، فحاشی، دعوا و کتک‌کاری، قهر و ترک از خانه بروز نماید و نهایتاً منجر به طلاق شود.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

گروه زراعت و اصلاح نباتات

 

 

 

 

 

پایان نامه

 

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- زراعت

 

پایان نامه

 

 

 

 

 

عنوان:

 

اثر تنش کمبود آب و نیتروژن در دوران رویشی و زایشی  بر رشد و عملکرد دو رقم ذرت

 

 

 

اساتید راهنما

 

دکتر علی سپهری

 

دکتر گودرز احمدوند

 

 

 

 

 

استاد مشاور

 

دکتر جواد حمزه­ئی

 

 

 

 

 

زمستان ۱۳۸۸

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

 

 

 

 

مقدمه.۱

 

 

 

فصل اول:  بررسی منابع

 

۱-۱- تاریخچه، تولید و مصرف گیاه ذرت.۴

 

۱-۲- سطح زیر کشت ذرت در ایران و استان همدان۴

 

۱-۳- رده بندی و ریخت شناسی۵

 

۱-۴- مراحل رشد گیاه ذرت . .۶

 

۱-۵- آب و گیاه ذرت. ۷

 

۱-۵-۱- پتانسیل آب در گیاه ۸

 

۱-۵-۲- پتانسیل آب در خاک. .۸

 

۱-۵-۳- ذرت در شرایط تنش خشکی.۹

 

۱-۶- نیتروژن و گیاه ذرت.۱۳

 

۱-۷٫- اهداف . ۲۳

 

 

 

فصل دوم: مواد و روش‌ها

 

۲-۱- موقعیت محل اجرا ی طرح۲۴

 

۲-۲- طرح آزمایشی ۲۴

 

۲-۳- آماده­سازی زمین و کوددهی.۲۵

 

۲-۴- کاشت و مراقبت­های زراعی۲۵

 

۲-۵- آبیاری و تعیین نیاز آبی.۲۵

 

۲-۶- نمونه برداری در طول فصل رشد ۲۶

 

۲-۷- اندازه ­گیری عملکرد و اجزای عملکرد ۲۶

 

۲-۸- محاسبات۲۷

 

۲-۸-۱- درجه روزهای رشد۲۷

 

۲-۸-۲- آنالیزهای رشد .۲۷

 

۲-۸-۳- کارایی مصرف آب و شاخص برداشت .۲۹

 

۲-۸-۴- سرعت و دوره پرشدن دانه . ۲۹

 

۲-۸-۵- دریافت و کارایی مصرف نور. .۳۰

 

۲-۸-۶- اعداد کلروفیل متر (اسپاد) و جذب نور .۳۰

 

 

 

فصل سوم: نتایج و بحث

 

۳-۱- مراحل فنولوژیکی . ۳۲

 

۳-۲- شاخص­های رشد.۳۵

 

۳-۲-۱- روند شاخص سطح برگ۳۵

 

۳-۲-۲- بیشینه شاخص سطح برگ.۳۵

 

۳-۲-۳- دوام سطح برگ کل.۳۹

 

۳-۲-۴- دوام سطح برگ بعد از کاکل­دهی.۳۹

 

۳-۲-۵- روند تغییرات سرعت رشد محصول.۴۰

 

۳-۲-۶- سرعت خطی رشد محصول.۴۱

 

۳-۲-۷- سرعت رشد گیاه در گلدهی۴۳

 

۳-۲-۸- سرعت رشد گیاه در گلدهی به ازای دانه.۴۴

 

۳-۲-۹- سرعت رشد گیاه در زمان پر شدن دانه به ازای دانه۴۷

 

۳-۲-۱۰- سرعت جذب خالص۵۰

 

۳-۲-۱۱- روند تجمع ماده خشک۵۲

 

۳-۲-۱۲- عملکرد بیولوژیک.۵۴

 

۳-۲-۱۳- عملکرد دانه ۵۶

 

۳-۲-۱۴- شاخص برداشت.۵۹

 

۳-۳- سایر صفات مرفولوژیکی.۶۰

 

۳-۳-۱- ارتفاع بلال از سطح زمین۶۰

 

۳-۳-۲- قطر ساقه.۶۲

 

۳-۳-۳- ارتفاع گیاه.۶۳

 

۳-۴- همبستگی صفات و شاخص­های رشد با عملکرد دانه۶۴

 

۳-۵- صفات مرفولوژیکی بلال.۶۶

 

۳-۵-۱- طول بلال۶۶

 

۳-۵-۲- قطر بلال.۶۸

 

۳-۶- اجزاء عملکرد دانه .۶۹

 

۳-۶-۱- تعداد ردیف دانه در بلال۶۹

 

۳-۶-۲- تعداد دانه در ردیف بلال۶۹

 

۳-۶-۳- تعداد دانه در بلال ۷۱

 

۳-۶-۴- وزن دانه.۷۳

 

۳-۷- روند پر شدن دانه .۷۵

 

۳-۷-۱- سرعت پرشدن دانه ۷۵

 

۳-۷-۲- دوره موثر پرشدن دانه .۷۶

 

۳-۸- قرائت عدد اسپاد.۷۸

 

۳-۸-۱- قرائت عدد اسپاد پس از تنش کم آبی  در مرحله رویشی۷۸

 

۳-۸-۲- قرائت عدد اسپاد پس از تنش کم آبی  در مرحله زایشی.۷۹

 

۳-۹- صفات و شاخص­های مرتبط با نور۸۱

 

۳-۹-۱- دریافت نور .۸۱

 

۳-۹-۲- دریافت تششع فعال فتوسنتزی در محدوده گلدهی۸۳

 

۳-۹-۳- جذب نور.۸۴

 

۳-۹-۴-کارایی مصرف نور۸۶

 

۳-۱۰- کارایی مصرف آب.۸۸

 

۳-۱۱- همبستگی صفات با عملکرد دانه۹۰

 

۳-۱۲- نتیجه گیری نهایی۹۴

 

۳-۱۳- پیشنهادات.۹۵

 

منابع۹۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۱-۱- مراحل رشد گیاه ذرت بر اساس تقسیم بندی امام و ثقه الاسلامی . ۶
جدول ۱-۲- مراحل رشد و نمو گیاه ذرت بر اساس تقسیم­بندی ریچی و همکاران ۷
جدول ۳-۱- مراحل مهم رشد و نمو گیاه ذرت براساس روزهای پس از کاشت ۳۴
جدول ۳-۲- خلاصه تجزیه واریانس بیشینه شاخص سطح برگ، دوام شاخص سطح برگ کل و دوام شاخص سطح برگ بعد از کاکل­دهی . ۳۶
جدول ۳-۳- ضرایب معادله شاخص سطح برگ ارقام ذرت در سطوح مختلف مصرف نیتروژن و آبیاری . ۳۷
جدول ۳-۴- خلاصه تجزیه واریانس شاخص­های سرعت خطی رشد محصول، سرعت رشد گیاه در گل­دهی، سرعت رشد گیاه در گل­دهی به ازای دانه و سرعت رشد گیاه در پرشدن دانه به ازای دانه در ارقام ذرت در شرایط متفاوت نیتروژن و آبیاری ۴۲
جدول ۳-۵-ضرایب معادله سرعت جذب خالص ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری ۵۱
جدول ۳-۶- ضرایب معادله روند تجمع ماده خشک ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری . ۵۴
جدول ۳-۷- خلاصه تجزیه واریانس صفات عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه و شاخص برداشت ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری . ۵۵
جدول ۳-۸- خلاصه تجزیه واریانس صفات ارتفاع بلال، قطر ساقه و ارتفاع گیاه ارقام ذرت در سطح متفاوت نیتروژن و آبیاری . ۶۱
جدول ۳-۹- ضرایب همبستگی بین صفات و شاخص­های مورد ارزیابی . ۶۵
جدول ۳-۱۰- خلاصه تجزیه واریانس صفات طول بلال، قطر بلال، تعداد ردیف دانه در بلال و تعداد دانه در ردیف بلال ارقام ذرت در سطح متفاوت نیتروژن و آبیاری . . ۶۶
جدول۳-۱۱- خلاصه تجزیه واریانس صفات و شاخص­های تعداد دانه در بوته، وزن دانه، سرعت پرشدن دانه و دوره موثر پرشدن دانه ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری . . ۷۱
جدول۳-۱۲- خلاصه تجزیه واریانس عدد اسپاد پس از تنش در مرحله رویشی، عدد اسپاد پس ازتنش در مرحله زایشی و دریافت نور در محدوده گل­دهی ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری  ۷۸
جدول ۳-۱۳- ضرایب معادله دریافت نور در تیمار های مورد بررسی . ۸۲
جدول ۳-۱۴- خلاصه تجزیه واریانس شاخص­های جذب نور پس از تنش کم­آبی درمرحله رویشی، جذب نور پس از تنش کم­آبی در مرحله زایشی، کارایی مصرف نور و کارایی مصرف آب در ارقام ذرت در سطوح متفاوت نیتروژن و آبیاری ۸۴
جدول ۳-۱۵- ضرایب همبستگی بین صفات مورد مطالعه . ۹۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ۲-۱- ساعت­های آفتابی و بارندگی، تبخیر و تعرق گیاه مرجع، نیاز آبی ذرت و متوسط دمای هوا . ۲۴
شکل ۳-۱- مقایسه میانگین بیشینه شاخص سطح برگ ۳۶
شکل۳-۲- روند شاخص سطح برگ ارقام ذرت در سطوح مختلف مصرف نیتروژن و آبیاری . . ۳۷
شکل ۳-۳- مقایسه میانگین دوام سطح برگ کل . ۳۹
شکل ۳-۴- مقایسه میانگین دوام شاخص سطح برگ بعد از کاکل­دهی . ۴۰
شکل ۳-۵- روند سرعت رشد محصول  ارقام ذرت در سطوح مختلف نیتروژن و آبیاری . ۴۱
شکل ۳-۶- مقایسه میانگین سرعت خطی رشد محصول . ۴۳
شکل ۳-۷- مقایسه میانگین سرعت رشد گیاه در گل­دهی ۴۴
شکل ۳-۸- مقایسه میانگین سرعت رشد گیاه در گل­دهی به ازای دانه ۴۶
شکل ۳-۹- مقایسه میانگین سرعت رشد گیاه در محدوده شیری شدن تا رسیدگی دانه ۴۹
شکل۳-۱۰- روند شاخص سرعت جذب خالص ارقام ذرت در سطوح مختلف نیتروژن و آبیاری . ۵۰
شکل ۳-۱۱- روند تجمع ماده خشک کل ارقام ذرت در سطوح مختلف مصرف نیتروژن و آبیاری . . ۵۳
شکل ۳-۱۲- مقایسه میانگین عملکرد بیولوژیک . ۵۵
شکل ۳-۱۳- مقایسه میانگین عملکرد دانه ۵۷
شکل ۳-۱۴- مقایسه میانگین شاخص برداشت ۶۰
شکل ۳-۱۵- مقایسه میانگین ارتفاع بلال از سطح زمین ۶۱
شکل ۳-۱۶- مقایسه میانگین قطر ساقه . ۶۲
شکل ۳-۱۷- مقایسه میانگین ارتفاع گیاه ۶۳
شکل ۳-۱۸- مقایسه میانگین طول بلال ۶۷
شکل ۳-۱۹- مقایسه میانگین قطر بلال . ۶۸
شکل ۳-۲۰- مقایسه میانگین تعداد دانه در ردیف بلال ۷۰
شکل ۳-۲۱- مقایسه میانگین تعداد دانه در بلال . ۷۲
شکل ۳-۲۲- مقایسه میانگین وزن هزار دانه . ۷۴
شکل ۳-۲۳- مقایسه میانگین سرعت پرشدن دانه . ۷۵
شکل ۳-۲۴- مقایسه میانگین دوره موثر پرشدن دانه ۷۷
شکل ۳-۲۵- مقایسه میانگین قرائت عدد اسپاد پس از تنش کم­آبی در مرحله رویشی . ۷۹
شکل ۳-۲۶- مقایسه میانگین قرائت اسپاد درمرحله خمیری دانه . ۸۰
شکل ۳-۲۷- روند دریافت نور ارقام ذرت در شرایط مختلف مصرف نیتروژن و آبیاری ۸۲
شکل ۳-۲۸- مقایسه میانگین نور دریافتی در محدوده کاکل­دهی ذرت ۸۳
شکل ۳-۲۹- مقایسه میانگین درصد جذب نور پس از تنش رویشی ۸۵
شکل ۳-۳۰- مقایسه میانگین درصد جذب نور پس از تنش کم­آبی در مرحله زایشی . ۸۶
شکل۳-۳۱- مقایسه میانگین کارایی مصرف نور  . ۸۸
شکل۳-۳۲- مقایسه میانگین کارایی مصرف آب ۸۹

 

 

چکیده

 

به منظور ارزیابی اثر نیتروژن و تنش کم­آبی در دوران رشد رویشی و زایشی بر رشد و عملکرد دو رقم ذرت، آزمایشی به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه پژوهشی دانشگاه بوعلی­سینا در سال زراعی ۱۳۸۷ انجام گرفت. سطوح نیتروژن (۱۰۰ و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار) و سطوح آبیاری (تنش کم­آبی در مرحله ۱۰-۸ برگی، تنش کم­آبی در مرحله شیری تا خمیری دانه و آبیاری کامل) بصورت فاکتوریل در کرت­های اصلی و ارقام ذرت (سینگل­کراس ۵۰۰ و ۶۴۷) در کرت­های فرعی قرار گرفتند. بیشینه شاخص سطح برگ، دوام شاخص سطح برگ از کاکل­دهی تا رسیدگی، دوام شاخص سطح برگ، سرعت خطی رشد محصول، سرعت رشد گیاه در گلدهی و در گلدهی به ازای دانه، سرعت رشد گیاه در دوره پرشدن دانه، سرعت جذب خالص، عملکرد بیولوژیک، عملکرد اقتصادی و شاخص برداشت، عدد اسپاد پس از ۱۰ برگی و خمیری دانه، کارایی مصرف آب و نور اندازه ­گیری شد. همچنین، اجزاء عملکرد شامل تعداد ردیف بلال، تعداد دانه در ردیف بلال، تعداد دانه در بلال و وزن دانه اندازه ­گیری شد. کمترین مقادیر شاخص­های رشد در دورۀ رشد رویشی با مصرف ۱۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تنش کم­آبی در مرحله رویشی بدست آمد. ضمن اینکه منجر به افزایش فاصله زمانی کاشت تا کاکل­دهی و کاهش سرعت رشد گیاه در گلدهی گردید و بصورت کاهش دوره پرشدن دانه ادامه یافت. بیشترین مقادیر سرعت رشد گیاه در گلدهی و سرعت رشد گیاه در گلدهی به ازای دانه با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار نیتروژن و هر دو آبیاری کامل و تنش درمرحله زایشی بدست آمد. ضمن اینکه بیشترین مقدار سرعت رشد گیاه در دوره پرشدن دانه به ازای دانه درهر دو رقم مورد مطالعه با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تنش کم­آبی در مرحله رویشی  بدست آمد. تعداد دانه بیشتری با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و هر دو آبیاری کامل و تنش کم­آبی درمرحله زایشی بدست آمد و سینگل کراس ۶۴۷ در این صفت بر سینگل­کراس ۵۰۰ برتری داشت. مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و همچنین آبیاری کامل وزن دانه بیشتری نسبت به سایر سطوح مصرف نیتروژن و آبیاری نشان دادند. بیشترین مقدار کارایی مصرف نور به مقدار ۸۷/۳ گرم بر مگاژول در سینگل کراس ۶۴۷ با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و آبیاری کامل بدست آمد. بیشترین کارایی مصرف آب با مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تنش کم­آبی در مرحله زایشی بدست آمد. بیشترین عملکرد دانه به تیمار مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار با آبیاری کامل تعلق داشت. در مقابل، مصرف ۱۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تنش کم­آبی در مرحله رویشی کمترین عملکرد دانه را نشان داد. مصرف ۲۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تنش کم­آبی در مرحله زایشی متحمل کمترین کاهش عملکرد در اثر تنش کم­آبی شد. رقم سینگل­کراس ۵۰۰ در کلیه تیمارها عملکرد بیشتری نسبت به رقم سینگل­کراس ۶۴۷ داشت که به خاطر برتری در عملکرد بیولوژیک، وزن دانه و شاخص برداشت بیشتر نسبت به سینگل کراس ۶۴۷ بود.

 

 

 

کلمات کلیدی: تنش­کم­آبی، نیتروژن، ذرت، شاخص­های­رشد، عملکرد و اجزاء عملکرد، ،کارایی مصرف آب و نور.

 

مقدمه

 

در سطح جهانی ۷۳% از کل آب شیرین برای آبیاری استفاده می­گردد، ۲۱ و ۵ درصد نیز به ترتیب مورد استفاده بخش صنعت و بخش خانگی قرار می­گیرد (گونزالز[۱]، ۱۹۹۸). دسترسی به آب یکی از مهمترین عوامل محیطی است که تولید گیاهان زراعی را محدود می­ کند. در مقیاس جهانی حدود نیمی از اراضی دنیا به کمبود آب دچار هستند (کرامر و بویر[۲]، ۱۹۹۵). به خاطر گوناگونی در دسترسی به آب و تقاضای تعرق از سالی به سال دیگر، در طی یک فصل زراعی، یا در طی یک روز، گیاهان ممکن است دچار تنش آب به خاطر از دست دادن آب در فرایند تعرق گردند. مدت زمان کمبود ممکن است از ساعت­ها تا روزها متفاوت باشد. بسته شدن روزنه­ها در وسط روز و کاهش جذب دی­اکسید­کربن در پاسخ به نرخ بالای تعرق در شرایط مزرعه­، معمول است (مانتیث[۳]، ۱۹۹۵). تولید تجاری واقعی گیاهان زراعی اصلی به طور متوسط ۳۳ درصد کمتر از تولید پتانسیل است (بویر، ۱۹۸۲). در بین عوامل مختلف که می توانند تولید گیاهان زراعی را کاهش دهند، تنش آبی گیاهان است که با عرضه ناکافی آب ایجاد می­شود (ونجورا و آپچرچ[۴]، ۲۰۰۲). آبیاری راهکاری ضروری و موثر برای بهبود تولید گیاهان زراعی است. به طوری که، افزایش تولید در درجه اول به توسعه اراضی آبی نسبت داده شده است. اگر چه فقط حدود ۲۰ درصد از زمین های زراعی دنیا آبی است، تخمین زده می­شود این نسبت، ۴۰ درصد از تولید کشاورزی جهان را در اختیار داشته باشد (بویر، ۱۹۸۲).

 

 

کمبود آب یکی از مهمترین موضوعات چالش برانگیز در سطح جهانی است. اثرات تغییر اقلیم از جمله افزایش امواج گرمایی و از طرفی کاهش بارندگی در بسیاری از نقاط جهان بویژه منطقه عرض­های میانی، دسترسی فصلی و حجم منابع آب را تغییر داده و کمبودها را تشدید کرده است (مارلند[۵] و همکاران، ۲۰۰۳). کشور ایران با قرار گرفتن در منطقه عرض­های میانی از مناطق خشک و نیمه خشک دنیا و دارای شرایط آب و هوایی مدیترانه­ای است. تولید محصول در چنین وضعیتی به علت کمبود نزولات آسمانی و توزیع نامتناسب آن، متکی بر آبیاری بوده و در عین حال محدودیت منابع آب مهمترین عامل محدوده کننده بویژه درخصوص محصولات تابستانه می­باشد (سپاسخواه و خواجه عبدالهی، ۲۰۰۵). سهم بخش کشاورزی از مجموع آب استحصالی کشور، ۷۲ میلیارد مترمکعب (۹۴ درصد) می­باشد (فرداد و گلکار، ۱۳۸۱). همچنین، از مجموع ۵/۳۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی شناسایی شده و ۲۰ میلیون هکتار اراضی مستعد آبیاری کشور، تنها ۷/۷ میلیون هکتار(۲۱ درصد از اراضی کشاورزی) تحت پوشش آبیاری قرار دارد (نورجو و همکاران، ۱۳۸۵). محدودیت منابع آب موجب گردیده است که آب به عنوان مهمترین نهاده تولید تلقی شود (حمزه­ای و همکاران، ۱۳۸۴).

 

تنش کم­آبی در زراعت ذرت به خاطر کمبود آب یا مشکلات سیستم آبیاری برای تامین آب (پاندی[۶] و همکاران، ۲۰۰۰) یا همزمانی رشد ذرت با سایر گیاهان زراعی (لک و همکاران، ۱۳۸۶)، در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک ممکن است حادث شود. اصولا ذرت بومی مناطق گرمسیری است ولی به خاطر دامنه وسیع سازگاری ارقام متوسط­رس و زودرس، آن را می­توان در مناطق سردسیر و دارای فصل رشد کوتاه کشت کرد و محصول اقتصادی بدست آورد (کوچکی و سرمدنیا، ۱۳۸۲).

 

مدیریت مناسب کود نیتروژنه به خاطر دلایل اقتصادی و محیطی مهم است. مقدار ناکافی کود نیتروژنه به صورت کاهش عملکرد و بازدهی اقتصادی پایین بروز می­ کند، در صورتی که کود­دهی بیش از اندازه اثرات منفی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی می­گذارد، و همچنین بازده خالص اقتصادی را کاهش می­دهد. به علاوه، کود دهی بیش از اندازه منجر به انتشار  اکسید­های نیتروژن به عنوان اصلی­ترین گازهای گلخانه­ای می­شود (کاپی و سدجو[۷]، ۲۰۰۷).

 

شکل­ گیری عملکرد در گیاهان زراعی در بردارندۀ مجموعه ­ای از فرآیندهاست که در یک توالی زمانی قرار دارند. موراتا[۸] (۱۹۶۹) شکل­ گیری عملکرد گیاهان زراعی دانه­ای را به سه مرحله تقسیم می­ کند. در مرحله اول اندامهای فتوسنتزی و جذب کننده عناصر شکل می­گیرند. مرحله دوم شامل شکل­ گیری گلها و ظرف عملکرد می­باشد و در مرحله پایانی رشد گیاه، تولید، تجمع و انتقال حجم یا محتوای عملکرد انجام می­گیرد. این فرایندها به شکلی به یکدیگر مرتبط هستند به نحوی که هر نوع تنش محیطی که یکی از آنها را محدود نماید ممکن است قسمت بعدی و نهایتاً عملکرد را متاثر سازد.

 

 

 

با توجه به اهمیت عنصر پرمصرف نیتروژن در تولید ذرت و اهمیت آبیاری در کشت محصولات تابستانه، تعیین عکس­العمل گیاه ذرت به  تنش کم­آبی و مقدار مصرف عنصر نیتروژن از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر به بررسی واکنش دو هیبرید ذرت به تنش کم ­آبی در مراحل رویشی و زایشی و مقادیر مصرف نیتروژن در همدان پرداخته است.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

پایان‌نامه برای دریافت  کارشناسی ارشد(M.A.)

 

دانلود پایان نامه

 

رشته :

 

علوم قرآن و حدیث

 

عنوان:

 

تاثیر متقابل حجاب و عفاف در آموزه‌های اسلامی

 

استاد راهنما:

 

دکتر دل آرا نعمتی پیر علی

 

استاد مشاور:

 

دکتر سوسن  آل رسول

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب:

 

چکیده ۱

 

فصل اول: کلیات. ۲

 

۱-۱مقدمه ۳

 

۱-۲   اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق۳

 

۱-۳   بیان مساله. ۴

 

۱-۴ پرسش های تحقیق. ۵

 

۱-۵  فرضیات تحقیق. ۵

 

۱-۶   پیشینه تحقیق. ۶

 

۱-۷   روش تحقیق.۶

 

فصل دوم: مفهوم شناسی عفاف ۸

 

۲-۱ تعریف عفاف. ۹

 

۲-۱-۱ عفاف در لغت. ۹

 

۲-۲ عفاف در اصطلاح ۱۱

 

۲-۳ تعریف حجاب. ۱۷

 

۲-۳-۱ حجاب در لغت ۱۷

 

۲-۳-۲ حجاب در اصطلاح ۱۸

 

۲-۴ حقیقت عفاف. ۲۳

 

۲-۴-۱ عفاف فطری.۲۷

 

۲-۴-۲ گستره عفاف. ۳۲

 

۲-۴-۳ عفاف و گذاره‌های مرتبط. ۳۳

 

۲-۴-۳-۱ عفاف و تقوا.۳۳

 

۲-۳-۳-۲ عفاف و حیاء۳۴         

 

۲-۳-۳-۳ عفاف و حجاب. ۳۷

 

فصل سوم: ابعاد عفاف و حجاب. ۴۱

 

۳-۱ عفاف در رفتار ۴۲

 

۳-۱-۱ عفاف در نگاه و رابطه آن با حجاب ۴۴

 

۳-۱-۲– عفاف در آراستگی و رابطه آن با حجاب. ۵۰

 

۳-۱-۲-۱ تبرج و ارتباط آن با عفاف و حجاب۵۶

 

۳-۲- عفاف در گفتار و رابطه آن با حجاب ۶۴

 

۳-۲-۱- کیفیت گفتار ۶۴

 

۳-۲-۲  محتوای گفتار.۶۷

 

۳-۳ عفاف در معاشرت. ۷۰

 

۳-۳-۱ حضور قاعده مند در اجتماع ۷۰

 

۳-۳-۲ پرهیز از اختلاط با نامحرم. ۷۴

 

۳-۳-۳- پرهیز از گفتگوی لهو با نامحرم ۷۷

 

۳-۳-۴ پرهیز از مصافحه با نامحرم. ۷۸

 

فصل چهارم: عوامل موثر بر ایجاد عفاف ۸۱

 

۴-۱- عوامل فردی. ۸۱

 

۴-۱-۱- ایمان و تقوای. ۸۲

 

۴-۱-۲ التزام بر پوشش شرعی ۸۶

 

۴-۱-۳- حیاء ۹۳

 

۴-۱-۴ عقل مندی و خردورزی۹۶

 

۴-۲- عوامل محیطی.۹۸

 

۴-۲-۱ خانواده۹۹

 

۴-۲-۱-۱ مساله عفت مادر ۱۰۱

 

۴-۲-۱-۲ شیر دادن به فرزندان.۱۰۳

 

۴-۲-۱-۳ نقش پدر در ایجاد عفت خانواده۱۰۶

 

۴-۲-۱-۴ نقش تربیتی والدین .۱۰۸

 

۴-۲-۱-۴ -۱ نحوه رفتار با فرزندان ۱۰۹

 

۴-۲-۱-۶ تامین نیاز جنسی همسر ۱۱۷

 

۴-۲-۱-۷ آراستن برای همسر.۱۱۸

 

۴-۲-۱-۸ مراقبت های شرعی ۱۲۰

 

۴-۲-۱-۸-۱ فلسفه استیذان .۱۲۱

 

۴-۲-۲- اجتماع.۱۲۳

 

۴-۲-۲-۱ مراقبت و نظارت اجتماعی .۱۲۵

 

فصل پنجم: آثار عفاف و حجاب.۱۳۳

 

۵-۱- سلامت جسمی ۱۳۴

 

۵-۲ کمال معنوی و آرامش روحی ۱۳۵

 

۵-۳- تحکیم بنیان خانواده. ۱۳۹

 

۵-۴- سلامت و طهارت نسل. ۱۴۱

 

۵-۵- سلامت و پویایی جامعه. ۱۴۳

 

فصل ششم نتیجه گیری .۱۴۶  

 

فهرست آیات:   .۱۴۸

 

فهرست منابع:۱۵۱

 

چکیده انگلیسی .۱۶۰

 

چکیده:

 

عفت از جمله فضائل است که از جنود عقل بوده و مانع از غلبه خواسته‌های نفسانی وموجب ظهور دینداری در انسان می‌شود.عفت به معنای حیاء، چشم پوشی وپرهیزکاری است که اصل وریشه حجاب به معنای رعایت پوشش شرعی است.ازاین رو می توان ادعاکرد که حجاب درمعنای اصطلاحی آن میوه عفاف درونی زن است.دفتری که پیش‌رو است خوشه‌ای از خرمن پاکی حجاب و عفاف است که در پنج فصل تدوین گشته و براساس یافته‌های این تحقیق گستره عفاف وحجاب ابعاد مختلف زندگی انسان رادربرمی‌گیرد و از رعایت پرهیزکاری درنگاه آغازشده وگستره‌های دیگر نظیر رعایت عفاف در آراستگی، گفتار، معاشرت، حضور قاعده‌مند در اجتماع، پرهیز از اختلاط با نامحرم و.رادربرمی‌گیرد.همچنین می‌توان عوامل موثر برایجاد عفاف را درحیطه‌های مختلف چنین برشمرد: عوامل فردی  که مهمترین آن عبارتند از: ایمان و تقواوالتزام بر پوشش شرعی و مهمترین عوامل محیطیموثربرایجادعفاف رامی توان خانواده ومراقبتهای شرعی نام برد .آثارعفاف وحجاب نیز درابعاد مختلف،عبارتند از:برخورداری از سلامت جسمی و بدست آوردن آرامش روحی و  در نتیجه تحکیم بنیان خانواده و سلامت و طهارت نسل و دارا بودن جامعه‌ای سالم و پویا.

 

 

فصل اول: کلیات

 

۱-۱- مقدمه

 

قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشراست که  برنامه سعادت انسان در آن ارائه شده  است. با رجوع به آیات آن و فهم مطالب و عمل به دستوراتش؛ می توان راه کمال را پیمود و به فلاح و رستگاری رسید.

 

یکی از بحث‌هایی که در آیات هدایتگر قرآن بیان شده است رعایت عفت و حیا و حجاب است و توجه به آثار و ره‌آوردهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. قرآن کریم این  مباحث را در عرصه‌های مختلف بیان کرده است که تحقق این امر از سوی فرد و جامعه نیازمند اجرای تربیت صحیح در خانواده  می باشد. البته لازم به ذکراست که این پایان نامه به دلیل گستردگی بحث تنها  به بحث حجاب وعفاف زن خواهد پرداخت و موضوع حجاب وعفاف مردان موضوع مستقلی است که تحقیق مجزایی را می طلبد.

 

۲-۱- اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق

 

انسان متجدد این عصر به رغم پیشرفت های شگفت انگیز خود، در زمینه علوم و فناوری و برقراری نظام پیچیده اجتماعی، نه تنها نتوانسته است در مسیر کمال و سعادت انسانی پیش برود بلکه با بحران های بزرگ تری نیز، مواجه شده است.یکی از این بحران ها مشکلات در زمینه اخلاق و معضل کم رنگ شدن عفاف و حجاب در جامعه است که به صورت گسترده،جوامع را تحت تاثیر خود قرار داده است. البته جامعه اسلامی نیز از این مشکلات بی نصیب نمانده است.

 

آزادی بی حد و حصر انسان، او را در زندان طبیعت و عوارض شوم بی بندو باری گرفتار ساخته و توانایی خروج از آن گرداب را از او گرفته است. دین اسلام از چهارده قرن پیش پرچم دار آزادی و حریت بشر بوده و به عنوان کامل ترین ادیان  الهی، در هر زمینه راهکارهای بنیادین و زیر بنایی ارائه می نماید.

 

لازم است جامعه اسلامی از منبع غنی قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهم السلام) بهره گیرد و با عملی کردن دستورات دین در اجتماع، جامعه ای پاک و سالم پدید آورد.باید توجه داشت وجود چنین مدینه فاضله‌ای می‌تواند با رعایت دستورات الهی، تحقق عینی پیدا کند. نبود عفاف و حجاب در جامعه، مشکلات بسیاری را برای اجتماع به ارمغان می‌آورد و ممکن است تا جایی پیش برود که ریشه آن اجتماع پوسیده شود و نابود گردد و انسان به جای عروجش به حد اعلای انسانیت، از حد حیوانیت نیز پا فرو نهاده و در منجلاب فساد غوطه ور شود.

 

به همین جهت رسالت عالمان نیز حساس تر شده و باید در صدد تبیین جایگاه عفاف و حجاب و حیا در اجتماع شوند و با بهره گرفتن از قرآن کریم و متون دینی، جامعه اسلامی را از خطر عظیم بی‌حیایی و بی‌حجابی برهانند؛ عوامل موثر در ایجاد عفت و پاکدامنی در رابطه فرد و اجتماع ارائه دهند و با ارائه الگوها و نمونه های کامل عفت و حیا مردم را در این زمینه یاری کنند.

 

۳-۱- بیان مسأله

 

جامعه ای که از تنش های روحی و روانی (که در اثر بی عفتی پدید می‌آید) خالی باشد زمینه های رشد و تعالی را در چارچوب های اسلامی برای افراد آن فراهم می‌سازدو از آنجا که در روایات ارتباط تنگاتنگی  میان عفت و حیا برقرار شده و از آنجا که قرآن کریم نیز برعفت به معنای خودداری تاکید ورزیده و این مفهوم را با مساله پوشش زن مرتبط ساخته است. مساله اصلی در این تحقیق تبیین مفهوم عام و خاص عفت و تبیین رابطه تعاملی عفاف و حیا با حجاب به معنی پوشش شرعی زنان است.

 

۴-۱- پرسش های تحقیق

 

-آیات و روایات اسلامی چه مفهومی از عفت و عفاف ارائه داده‌اند؟

 

-ارتباط و تعامل عفاف و حیا چگونه است؟

 

گستره عفاف و حجاب ازمنظر آموزه‌های اسلامی چیست؟

 

عوامل موثر بر ایجاد عفاف در چه حوزه هایی قابلیت بررسی دارد؟

 

آثار عفاف و حجاب در آموزه‌های اسلامی چگونه تبیین شده است؟

 

۵-۱- فرضیات تحقیق

 

-براساس آیات و روایات عفت و عفاف حالت درونی است که انسان را از حرام باز می‌دارد.

 

-بین حیا و عفاف رابطه علت و معلولی برقرار است.

 

-جلوه ظاهری حیا و عفاف، پوشش شرعی است.

 

-عفاف عامل درونی و حجاب جلوه ظاهری عفاف است.

 

-براساس آیات و روایات درون و بیرون انسان، یعنی حالات درونی و بیرونی او تاثیر متقابل در یکدیگر دارند.

 

۶-۱- پیشینه تحقیق

 

بیشترین تحقیق هایی که در این زمینه صورت پذیرفته به طور کلی و به صورت نمونه عبارتند از:

 

ضرورت حجاب از دیدگاه اسلام و دیگر ادیان : محمد علی حسینی منش–دانشگاه امام صادق(ع) -۱۳۸۵/ جایگاه عفت در اسلام : علی ارشاد –دانشگاه جامعه المصطفی -۱۳۸۵ / حریم عفاف در قرآن : منوچهر شهامتی–دانشگاه تهران- ۱۳۸۲/  حجاب در سیره رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)و ائمه معصومین (علیهم السلام) سید خلیل طاوسی- دانشگاه تربیت مدرس – ۱۳۸۳

 

تفاوت تحقیق پیش روبا کارهای انجام شده در این است که چگونگی تاثیر متقابل حجاب و عفاف مورد تحقیق قرار گرفته است که با توجه به استفاده از منابع غنی قرآن کریم و آیات مرتبط و همچنین روایات موجود در کتب حدیثی شیعی و اهل تسنن سعی شده که تا حدود زیادی این موضوع بررسی گردد.

 

۷-۱- روش تحقیق

 

بررسی عفت و حیا نیازمند توجه به جایگاه آن در اسلام و بخصوص قرآن کریم است و توجه به این که قرآن کریم  به عنوان یک منبع غنی و اصیل می‌باشد عرصه های این بحث مورد بررسی قرار گرفته و بالتبع روایات معصومین (علیهم السلام) نیز در تبیین آنها نیاز است. روش اعمال شده در این رساله، تحلیلی وتوصیفی است و نیز از گردآوری  اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه‌ای می‌باشد. مراجعه به آراء و نظرات مفسران و دانشمندان اسلامی، گاه نیازمند تطبیق نظرات با یکدیگر بوده و جمع‌بندی بین نظرات و گاه تمایز و تفاوت بین آنها ضروری به نظر می‌رسد.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

گرایش سیستم های اقتصادی – اجتماعی

 

        عنوان :

 

 انتخاب تامین کننده بهینه توسط خرده فروش تحت سیستم کنترل موجودی توسط فروشنده

 

استاد راهنما :

 

جناب پروفسور ایرج مهدوی

 

استاد راهنمای دوم :

 

جناب دکتر بابک شیرازی

 

 

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

متن پایان نامه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب:

 

فصل اول کلیات تحقیق ۱

 

۱-۱ مقدمه. ۲

 

۱-۲ بیان مسئله و ضرورت تحقیق. ۳

 

۱-۳ اهداف تحقیق. ۶

 

۱-۴ سوالهای تحقیق. ۷

 

۱-۵ نوآوری تحقیق. ۷

 

۱-۶ ساختار کلی تحقیق. ۷

 

فصل دوم مرور ادبیات ۸

 

۲-۱ مقدمه. ۹

 

۲-۲ تحولات زنجیره تامین ۱۰

 

۲-۳ مفهوم زنجیره تامین ۱۱

 

۲-۴ اهمیت مدیریت زنجیره تأمین ۱۲

 

۲-۴-۱ مفهوم یک پارچه سازی ۱۳

 

۲-۴-۲ انواع استراتژی های همکاری در زنجیره تامین ۱۳

 

۴-۲-۱ زنجیره تامین سنتی ۱۴

 

۲-۴-۲-۲ تبادل اطلاعات ۱۷

 

۲-۴-۲-۳ مدیریت موجودی توسط فروشنده ۱۹

 

۲-۴-۲-۴  تامین هم زمان شده ۱۹

 

۲- ۵ انواع نرم افزار ها برای مدیریت زنجیره تامین ۲۱

 

 

۲-۵-۱ نرم افزارهــــای برنامه ریزی منابع موسسه. ۲۲

 

۲-۵-۲ نرم افزارهای گروه مدیریت زنجیره تامین ۲۲

 

۲-۵-۳ ابزارهای بهینه سازی تولید. ۲۲

 

۲-۵-۴ ابزارهای تجزیه و تحلیل. ۲۲

 

فهرست مطالب

 

۲-۶ اهمیت انتخاب تامین کننده ۲۳

 

۲-۷ پیچیدگی شرایط تاثیر گذار بر مسئله انتخاب تامین کننده ۲۵

 

۲-۸ ویژگی های مسئله انتخاب تامین کننده ۲۶

 

۲-۸-۲ رویکرد تعداد اقلام مورد نیاز. ۲۷

 

۲-۸-۳ رویکرد تعداد دوره های مورد نظر برای تصمیم گیری ۲۷

 

۲-۸-۴ رویکرد تعداد اهداف و معیار های مورد نیاز برای تصمیم گیری ۲۸

 

۲-۹مرور ادبیات انتخاب تامین کننده ۲۹

 

۲-۱۰ مرور ادبیات مدیریت موجودی توسط فروشنده ۴۱

 

فصل سوم روش تحقیق ۶۲

 

۳-۱ مقدمه. ۶۳

 

۳-۲ روش تحقیق. ۶۳

 

۳-۲-۱ مسئله ۱٫ ۶۳

 

۳-۲-۱-۱ مفروضات مسئله ۱٫ ۶۳

 

۳-۲-۲مسئله ۲٫ ۶۴

 

۳-۲-۲-۱ مفروضات مسئله ۲٫ ۶۴

 

۳-۲-۳ نمادها ۶۴

 

۳-۲-۳-۱پارامترها ۶۴

 

۳-۲-۳-۲ متغیرهای تصمیم گیری ۶۶

 

۳-۳ انواع توابع تقاضا ۶۷

 

۳-۳-۱ تعریف  تابع تقاضا ۶۷

 

۳-۳-۱-۱ تابع تقاضای هیکس. ۶۷

 

۳-۳-۲تابع تقاضای مارشال. ۶۸

 

۳-۴ ساختار ریاضی مسئله ۱٫ ۶۹

 

۳-۴-۱ ساختار  ریاضی مدل سنتی ۶۹

 

۳-۴-۲ ساختار ریاضی مدلVMI 71

 

۳-۵ ساختار ریاضی مسئله ۲٫ ۷۴

 

۳-۵-۱ شرح مدل  ریاضی مسئله ۲٫ ۷۵

 

۳-۶ الگوریتم جستجوی هارمونی ۷۷

 

۳-۷ تنظیم پارامتر الگوریتم حل. ۸۳

 

۳-۷-۱ طراحی آزمایشات کامل ۸۳

 

۳-۷-۲ طراحی آزمایشات تاگوچی ۸۳

 

فصل چهارم حل مدل. ۸۶

 

۴-۱ مقدمه. ۸۷

 

۴-۲ حل مسئله ۱٫ ۸۷

 

۴-۲-۱ مثال عددی: ۸۷

 

۴-۳ حل مسئله ۲٫ ۹۲

 

۴-۳-۱ تنظیم پارامترهای الگوریتم حل. ۹۲

 

۴-۴ تست کارایی ۹۵

 

۴-۴ تعمیم مثال عددی مسئله ۲٫ ۹۷

 

فصل پنجم نتایج وپیشنهادات ۱۰۱

 

۵-۱   نتایج ۱۰۲

 

۵-۲ پیشنهادات ۱۰۳

 

ضمایم و پیوست ها ۱۰۴

 

ضمیمه۱-۱٫ ۱۰۵

 

مراجع و منابع. ۱۰۷

 

 

 

فهرست شکل ها

 

شکل ۱-۱  (a) مدیریت موجودی سنتی (b)   مدیریت موجودیVMI 4

 

شکل ۱-۲ نمای کلی، روابط بین اعضای زنجیره تامین و سیاست های به کار گرفته شده در این تحقیق   ۶

 

شکل۲-۱ ساختار زنجیره تامین ۱۲

 

شکل۲-۲ حالت های مختلف همکاری در زنجیره تامین ۱۴

 

شکل ۲-۳ اثر شلاق چرمی در زنجیره تامین پوشاک ۱۶

 

شکل ۲-۴ عوامل و پیامد‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین ۱۸

 

شکل ۲-۵ مدیریت موجودی توسط فروشنده را به صورت مخزن آب ۱۹

 

شکل ۲-۶ نمایش تامین هم زمان شده از طریق مدل مخزن آب ۲۰

 

شکل۲-۷ پنج الزام خرید و رابطه بین آنها ۲۴

 

شکل۲-۸ تاثیر محیط بر تصمیمات اولیه خرید. ۲۵

 

شکل ۳-۱  نمودار قیمت-تقاضا ۶۸

 

شکل۳-۲ نمایش مفهومی الگوریتم جستجوی هارمونی ۷۹

 

شکل۴-۱ مقایسه رابطه بین سود خرده فروش و قیمت خرده فروشی در دو حالت کنترل موجودی سنتی و VMI  ۹۱

 

شکل ۴-۲  مقایسه رابطه بین سود خرده فروش و قیمت عمده فروشی در دو حالت کنترل موجودی سنتی و VMI  ۹۱

 

شکل۴-۳ معیار S/N میانگین جواب های الگوریتم هارمونی سرچ. ۹۳

 

شکل۴-۴ میانگین جواب های الگوریتم هارمونی سرچ. ۹۳

 

شکل۴- ۶ میانگین زمان های  الگوریتم هارمونی سرچ. ۹۶

 

شکل ۴-۷ رابطه بین قیمت خرده فروش و سود در مدل VMI 99

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول ۲-۱ رویکرد انتخاب تامین کنندگان در انواع زنجیره تامین ۲۹

 

جدول۴-۱ پارامترهای تامین کننده ها مثال۱٫ ۸۷

 

جدول ۴-۲ پارامترهای مشتریان مثال۱٫ ۸۸

 

جدول ۴-۳ پارامتر ها مقادیر هر سطح در الگوریتم جستجوی هارمونی ۹۲

 

جدول ۴-۴ پارامترهای تامین کننده ها مثال ۲٫ ۹۵

 

جدول۴-۵ پارامترهای مشتریان مثال۲٫ ۹۶

 

جدول ۴-۶ پارامترهای تامین کنندگان مثال۳٫ ۹۸

 

جدول ۴-۷ پارامترهای مشتریان مثال۳٫ ۹

 

چکیده

 

مدیریت موجودی توسط فروشنده[۱] یکی از مکانیزم های هماهنگی بین فروشنده و خرده فروش، برای بهبود کارایی زنجیره تامین[۲] می باشد. در حقیقت تحت این سیستم، فروشنده به عنوان تامین کننده، سطح کالای مورد نظر را در انبار خرده فروش مدیریت می نماید، و خرده فروش، تامین کننده را با اطلاعات ضروری جهت در نظر گرفتن کالای کافی برای رفع نیاز و تقاضای مشتری تغذیه می کند.

 

 

این تحقیق به ادغام مسائل کنترل موجودی توسط فروشنده، انتخاب تامین کننده[۳] و قیمت گذاری می پردازد. زنجیره تامین در نظر گرفته شده به صورت سه سطحی، متشکل از تامین کننده (ها)، یک خرده فروش و مشتری (ها)، برای یک نوع کالا می باشد. همچنین با در نظر گرفتن چندین معیار برای انتخاب تامین کننده، مساله را به واقعیت های صنعت نزدیک تر می نماید. هدف انتخاب تامین کننده و تعیین سیاستهای مدیریت موجودی بهینه  و قیمت گذاری[۴] خرده فروش با در نظر گرفتن تابع تقاضای وابسته به قیمت در دو مدل به شرح زیر می باشد.

 

۱-    انتخاب فقط یک تامین کننده و مقایسه آن با حالت اجرای مدیریت موجودی سنتی[۵] و حالت اجرای مدیریت موجودی توسط فروشنده.

 

۲-    انتخاب یک یا چندین تامین کننده در حالت کمبود کالا، تحت سیستم مدیریت  موجودی توسط فروشنده.

 

مسئله اول به صورت یک مدل ریاضی، غیر خطی است؛ که با ارائه مثال عددی، برتری اجرای سیستم VMIبه حالت سنتی در مسئله انتخاب تامین کننده، را نشان می دهد. مسئله دوم به صورت یک برنامه ریزی غیر خطی آمیخته با عدد صحیح[۶] بیان و توسط الگوریتم فراابتکاری جستجوی  هارمونی[۷] حل می نماییم. و در نهایت با ارائه مثال عددی، تامین کننده یا تامین کنندهایی که با اجرای قیمت گذاری بهینه  توسط خرده فروش در سیستم VMIبیشترین سود را برای آن فراهم نماید، انتخاب می شوند.

 

۱-۱ مقدمه
زنجیره تامین، سیستم پویایی است که شامل کلیه فعالیت ها از مرحله ی تامین مواد خام تا رسیدن محصول نهایی به دست مشتری می شود. هدف مدیریت زنجیره تامین، یک پارچه سازی این فعالیت ها به صورت یک فرآیند بدون وقفه، به منطوره حداقل نمودن هزینه های سیستم و افزایش سطح رضایت مشتری است. در دنیای پر رقابت و پر سرعت امروز که بر پایه انتظارات بالای مصرف کنندگان برای کیفیت بالای محصولات و زمان تحویل کم استوار است، سازمانها در فشارند که از هر فرصتی برای بهینه کردن امتیازات رقابتی و فرآیند های تجاری خود استفاده کنند. برای رسیدن به این منظور مدیران و محققان به یک نتیجه واحدی رسیده اند،  به منظوره آنکه یک سازمان در محیط رقابتی باقی بماند، باید با شرکاء زنجیره تامین کار کنند و بدین وسیله عملکرد کل زنجیره را بهبود دهند. در این میان تامین کنندگان می توانند به عنوان یکی از مهمترین شرکاء در زنجیره تامین محسوب شوند و تصمیم گیری برای انتخاب این شرکاء از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت انتخاب مجموعه مناسبی از تامین کنندگان برای کار با آنها در جهت موفقیت یک سازمان  امری مهم و حیاتی می باشد. بیشتر محققین و مدیران پی برده اند که انتخاب مناسب تامین کننده و مدیریت آن وسیله ایی است که از آن می توان برای افزایش رقابت پذیری زنجیره تامین استفاده کرد.

 

زنجیره تامین سنتی، یک سیستم شامل تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان می باشد که این اعضا از طریق جریان رو به جلو[۱] مواد و جریان رو به عقب[۲] اطلاعات به یکدیگر متصل هستند. در زنجیره تامین سنتی هر عضو تنها مسئولیت کنترل موجودی خودش را بر عهده دارد. چالش اصلی که کلیه اعضا اعم از خرده فروش، توزیع کننده، تولید کننده و تامین کننده با آن روبرو هستند این است که برای مرتفع ساختن تقاضای مشتریان، چه میزان سفارش به سیستم تولیدی باید داد. در واقع این مساله، مهمترین سوال در کنترل موجودی کلاسیک می باشد. زنجیره تامین سنتی به این صورت شناسایی می شود که در آن، هر عضو، تنها تولید خود را بر اساس شرایط خودش یعنی تقاضای مشتریان، سطوح موجودی و میزان کار در جریان ساخت[۳]، پایه گذاری می کند و به طور خلاصه در صدور سفارشات، هر سطح مراقب مدیریت شرایط خاص خودش است. در این نوع زنجیره عرضه، هر سطح، تنها راجع به مشتریان بلاواسطه و مستقیم خود اطلاع دارد. این وضعیت باعث می شود که تامین کنندگان، نسبت به آنچه که مشتریانشان برای پوشش سطح انتظار مشتریان خود سفارش خواهند داد؛ دیدی ناکافی داشته باشند که این خود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. همین امر سبب شد تا شکل جدیدی از مدیریت زنجیره تامین ایجاد گردد که کنترل موجودی توسط فروشنده نام گرفت. این روش مدیریت، نگرشی کلی به زنجیره و به صورت واحد داشته و  سعی در ایجاد تعامل هر چه نزدیک تر و هماهنگی هر چه بیشتر میان اعضای زنجیره تامین دارد.

 

یک برنامه کنترل موجودی توسط فروشنده، تفاهم نامه ای است که در آن تامین کننده، سطح موجودی مشتریانش را کنترل کرده و در مورد تکمیل موجودی آنها احساس مسئولیت می کند. بدین ترتیب تامین کننده عهده دار انجام سفارشات و کنترل موجودی مشتریانش می شود. این سیستم برای پاسخ گویی سریع تامین کننده به تقاضای بازار، و کاهش هزینه های موجودی و کارایی تسهیلات تولید را به همراه دارد. در سال های اخیر استقبال نسبتا خوبی از این سیستم نگهداری موجودی شده است. استقبالی که متاثر از پیشرفت فناوری اطلاعات، افزایش رقابت و عوامل دیگر بوده است و می توان گفت در حال حاضر کنترل موجودی توسط فروشنده بستر مناسبی برای حرکت از دنیای سنتی به دنیای مدرن در علم موجودی به شمار می رود.

 

۱-۲ بیان مسئله و ضرورت تحقیق
در این تحقیق به ادغام مسائل انتخاب تامین کتتده، مدیریت موجودی توسط فروشنده، و قیمت گذاری پرداخته شده است. که با توجه به ماهیت مسائل فوق، در این تحقیق دو نوع مسئله در نظر گرفته شده است.

 

۱-    انتخاب فقط یک تامین کننده

 

۲-     امکان انتخاب چندین تامین کننده

 

در نوع اول، مسئله در نظر گرفته شده در این تحقیق به صورت  یک زنجیره تامین سه سطحی متشکل از یک تامین کننده – یک خرده فروش و چندین مشتری نهایی می باشد. در این تحقیق به دلیل نامحدود بودن ظرفیت هریک از تامین کننده ها فقط یک تامین کننده انتخاب می شود و از تابع تقاضای هیکس[۴] با نوع خطی، که تابعی از قیمت خرده فروشی  می باشد، به منظور تابع تقاضا

 

ی مشتریان، مد نظر قرار گرفته شده است. خرده فروش برای برآورده نمودن تقاضای مشتریان، باید تامین کننده مناسب در دو حالت مدیریت موجودی سنتی و  مدیریت موجودی VMI با  معیار های مختلفی که عبارتند از: نوع سیاست VMI،  از نظر مقدار انباشته ارسالی، تعداد دفعات باز پرسازی و هزینه دریافتی از خرده فروش بابت اجرای سیستم VMI و قیمت عمده فروشی و در حالت سنتی معیار های، قیمت عمده فروشی و مقدار سفارش خرده فروش و تعداد دفعات سفارش دهی آن، به گونه ایی انتخاب نماید، که خرده فروش با تعیین سیاست قیمت گذاری که انجام می دهد، بیشترین سود، برای آن فراهم شود. در این مسئله،  خرده فروش، کالاها را در بازار مختلف و مستقل از یکدیگر به فروش می رساند به گونه ایی که همه کالاهای دریافتی از تامین کننده منتخب، کاملا به فروش برسد و حالت کمبودی برای هیچ یک از اعضای زنجیره تامین ایجاد نشود. در نهایت اجرای مدیریت موجودی VMIرا با حالت اجرای مدیریت موجودی سنتی در مسئله انتخاب تامین کننده، مقایسه می شود و مقدار قیمت بهینه خرده فروشی و مقدار انباشته ارسالی و تعداد دفعات باز پرسازی بهینه در هر دو نوع مدیریت موجودی بدست می آید.  شکل (۱-۱) به صورت مفهومی، تفاوت حالت اجرای مدیریت موجودی سنتی و مدیریت موجودی VMI ارائه شده در مسئله اول این تحقیق را نشان می دهد.

 

در ادامه، مدل نوع اول را تعمیم داده، و به این صورت که در نوع دوم، مسئله در نظر گرفته شده به صورت، یک زنجیره تامین سه سطحی مانند نوع اول است، با این تفاوت که در این حالت به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید هریک از تامین کننده ها، می توان چندین تامین کننده انتخاب نمود. در این مسئله، از تابع تقاضای هیکس با نوع کاب داگلاس، که تابعی از قیمت خرده فروشی می باشد، به منظوره تابع تقاضای مشتریان مد نظر قرار گرفته شده است.

 

خرده فروش با دریافت تقاضای مشتریان، تامین کننده  یا تامین کننده های مناسب را در سیستم مدیریت موجودی VMI با توجه به معیارهای متفاوتی که عبارتند از: نوع سیاستVMI ، از نظر مقدار انباشته ارسالی و تعداد دفعات باز پر سازی و هزینه دریافتی از خرده فروش بابت اجرای سیستم VMI و همچنین نرخ خرابی کالاهای ارسالی تامین کننده، قیمت عمده فروشی و هزینه پرداخت شده به خرده فروش به ازای هر واحد کمبود کالا در نظر گرفته می شود. این مسئله به صورت یک مدل تک هدفه غیر خطی  آمیخته با عدد صحیح مدل سازی شده است. بنابراین تامین کننده/ تامین کننده هایی با توجه به سیستم VMI که اجرا می کنند، بتوانند با تعیین سیاست قیمت گذاری که خرده فروش اجرا می کند، بیشترین مقدار سود را برای آن به همراه داشته باشند، برای پیاده سازی سیستم VMI انتخاب خواهند شد. شکل (۱-۲)، بیان مفهومی روابط بین اعضای زنجیره تامین و سیاست های به کار گرفته شده در این تحقیق را نشان می دهد.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC

 

گرایش:سازه های هیدرولیکی

 

موضوع:

 

بررسی و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی

 

استاد راهنما:

 

دکتر پیمان بدیعی

 

استاد مشاور:

 

دکتر صمد حمزه ئی

 

 

 

 

 

سال تحصیلی: ۹۳-۹۲

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
متن پایان نامه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
 
چکیده ۱

 

  1. فصل اول-کلیات تحقیق ۲

۱-۱-مقدمه. ۳
۱-۲- بیان مسئله تحقیق ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۴
۱-۴- اهداف تحقیق ۴
۱-۵- روش تحقیق ۴
۱-۶- فصول پایان نامه. ۵

 

  1. فصل دوم-معرفی بندر لنگه. ۶

۲-۱-مقدمه. ۷
۲-۲- تاریخچه و سابقه بندرلنگه. ۷
۲-۳-آب و هوا ۹
۲-۴-ارتفاعات ۱۰
۲-۵- انواع بادها در هرمزگان. ۱۱
۲-۶- طرح توسعه بندر لنگه. ۱۱

 

 

  1. فصل سوم-مروری بر تحقیقات انجام شده ۱۳
  2. فصل چهارم-نحوه مدلسازی ۱۸

۴-۱-روش تحقیق ۱۹
۴-۲-معادلات حاکم در مدل نفوذ امواج. ۲۰
۴-۳- روش مدل سازی در نرم افزار ۲۲
۴-۴-معیار آرامش حوضچه. ۲۸

 

  1. فصل پنجم-نتایج مدلسازی ۲۹

۵-۱-مقدمه. ۳۰
۵-۲- گلموج مقابل بندر ۳۰
۵-۳- بررسی نفوذ امواج به درون حوضچه بندر لنگه پس از طرح توسعه. ۳۱
۵-۳-۱- پلان جانمایی ۳۱
۵-۳-۲- جهات مورد مطالعه. ۳۱
۵-۳-۳- طراحی مدل. ۳۲
۵-۳-۴- مشخصات داده‌‌های ورودی به مدل در جهات مختلف ۳۴
۵-۳-۵- نتایج شبیه‌سازی ۳۴
۵-۳-۵-۱- تعیین درصد ایام ناآرام. ۳۴
۵-۳-۵-۲-نتیجه گیری وضعیت نفوذ امواج بندر پس از طرح توسعه. ۴۳
۵-۴- ارائه راه حل جهت تامین آرامش در تمام سطح حوضچه. ۴۵
۵-۴-۱-گزینه های جانمایی جهت مقابله با امواج سهیلی ۴۵
۵-۴-۱-۱-گزینه اول. ۴۵
۵-۴-۱-۲-گزینه دوم. ۴۶
۵-۴-۱-۳-گزینه سوم. ۴۸
۵-۴-۲- نتایج نفوذ امواج گزینه های پیشنهادی ۴۹
۵-۴-۲-۱-گزینه اول. ۴۹
۵-۴-۲-۲-گزینه دوم. ۵۰
۵-۴-۲-۳-گزینه سوم. ۵۲

 

  1. فصل ششم-بحث و نتیجه گیری ۵۵

۶-۱- نتیجه گیری ۵۶
۶-۲- پیشنهادات ۵۷

 

  1. منابع. ۵۸

فهرست شکل ها
شکل ‏۲‑۱-  الف-پس از توسعه بندر لنگه     ب-پیش از توسعه بندر لنگه. ۱۲
شکل ‏۴‑۱– نمودار ضریب انعکاس در برابر Porosity 24
شکل ‏۴‑۲- روند مدل‌سازی نفوذ امواج برای بندر لنگه . ۲۵

 

مقاله - متن کامل - پایان نامه

 

شکل ‏۴‑۳- ضریب تفرق امواج برای جهت ۱۳۵ درجه برای شرایط مرزی تک‌جهتی (پلان پیشنهادی بندر لنگه). ۲۷
شکل ‏۴‑۴- تغییرات ضریب ناآرامی در طول خط یک برای کلیه جهات و پریودهای انتخابی (پلان موجود بندر لنگه) ۲۷
شکل ‏۵‑۱–الف )گلموج حاصل از مدلسازی در محدودۀ طرح بندر لنگه ۳۰
شکل ۵-۱-ب )جانمایی موج‌شکن‌های موجود ۳۱
شکل ‏۵‑۳- لایۀ اسفنجی استفاده شده در شبیه‌سازی. ۳۳
شکل ‏۵‑۴-نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۹۰ درجه برای موج شکن موجود ۳۵
شکل ‏۵‑۵-نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۱۱۲ درجه برای موج شکن موجود. ۳۶
شکل ‏۵‑۶- نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۱۳۵ درجه. ۳۶
شکل ‏۵‑۷- نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۱۵۷ درجه. ۳۷
شکل ‏۵‑۸- نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۱۸۰ درجه. ۳۷
شکل ‏۵‑۹-نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۲۰۲ درجه ۳۸
شکل ‏۵‑۱۰-نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۲۲۵ درجه. ۳۸
شکل ‏۵‑۱۱- موقعیت استخراج نتایج شبیه‌سازی تفرق و نفوذ امواج موج شکن موجود. ۳۹
شکل ‏۵‑۱۲-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۹۰ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه. ۳۹
شکل ‏۵‑۱۳-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۱۱۲ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۰
شکل ‏۵‑۱۴-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۱۳۵ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۰
شکل ‏۵‑۱۵-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۱۵۷ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۱
شکل ‏۵‑۱۶-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۱۸۰ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۱
شکل ‏۵‑۱۷-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۲۰۲ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۲
شکل ‏۵‑۱۸-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۲۲۵ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۲
شکل ‏۵‑۱۹-درصد ایام ناآرام در موقعیتهای حائز اهمیت بر اساس معیار ۳۰ سانتی‌متری برای حوضچه جدید. ۴۳
شکل ‏۵‑۲۰- گلموج دهانه بندر. ۴۴
شکل ‏۵‑۲۱- گزینه اول. ۴۶
شکل ‏۵‑۲۳- گزینه سوم. ۴۸
شکل ‏۵‑۲۴- نفوذ امواج جهت جنوب (۱۸۰ درجه) گزینه اول ۴۹
شکل ‏۵‑۲۵- نفوذ امواج جهت شرق (۹۰ درجه) گزینه دوم ۵۲
شکل ‏۵‑۲۶-نفوذ امواج جهت جنوب (۱۸۰ درجه) گزینه سوم ۵۳
شکل ‏۵‑۲۷-نفوذ امواج جهت شرق (۹۰ درجه) گزینه سوم. ۵۴
فهرست جدول ها
جدول ‏۴‑۱- حداکثر ارتفاع موج مجاز در محل پهلوگیری شناورها ۲۸
جدول ‏۵‑۱- مشخصات امواج دهانه بندر. ۴۴

 

چکیده

 

 
بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامه‌ی توسعه‌ی آن به اجرا درآمده است . آینده نگری در توسعه‌ی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری را در طرح توسعه مد نظر داشته باشد، بطوریکه با اجرای اطاله موج شکن شرقی، مساحت حوضچه ۲۸ هکتاری حاصله اجازه تردد شناورهای ۷ تا ۱۰ هزار تن را نیز در آینده نزدیک ممکن می سازد.در حال حاضر بهره برداری حجم زیاد شناورهای سنتی (لنج ها)  از حوضچه و عدم وجود فضای کافی جهت لنگراندازی آنها منجر به توقف شناور‌ها در تمام سطح حوضچه گردیده است.در طرح توسعه بندر لنگه جانمایی خطوط پهلوگیری بنحوی است که در حوضچه ۹۹ درصد مواقع دارای آرامش(ارتفاع امواج پای اسکله کمتر از ۳۰ سانتی متر) می باشند. اما در ۱ درصد مابقی مواقع امواجی مانند امواج سهیلی ( امواج ۱۸۰ درجه) که درصد وقوع بسیار پایینی دارند، در تمام سطح بندر شرایط آرامش لازم جهت لنگراندازی لنج ها وجود ندارد و پهلوگیری شناورها را مختل می سازند. هدف این تحقیق ارائه راه حل به منظور ایجاد شرایط بهره برداری مناسب در تمامی مواقع سال است. جهت  بررسی نفوذ امواج در داخل حوضچه و بررسی میزان ارامش آن از مدل BW از بسته نرم افزاری Mike21 استفاده شده است. با توجه به آیین نامه ژاپن که برای این بندر درصدمجاز ارتفاع امواج بیش از ۳/۰ متر را در خطوط پهلوگیری (پای اسکله ها) به ۵/۲ متر درصد معادل ۹ روز در سال محدود می کند، با میزان نا آرامی حدود ۱ درصد حوضچه، شرایط بهره برداری منظور در برابر امواج‌ سهیلی از جهت ۱۸۰ درجه وعلی رغم درصد وقوع پائین این امواج، حدود ۳ تا ۴ بار طوفان در سال تامین شرایط آرامش در تمام سطح حوضچه که لنج با مشکل مواجهه است.در این تحقیق پس از مطالعه شرایط اقلیمی و آب و هوایی بندر لنگه،گزینه های مختلف جهت ایجاد آرامش در طول سال با شبیه سازی ارائه و با انجام بررسی های فنی و اجرایی گزینه مناسب پیشنهاد گردیده است.

 

 

کلمات کلیدی: موج شکن دور از ساحل، آرامش حوضچه،امواج سهیلی، شبیه سازی عددی (مدل سازی)

 

۱-مقدمه

 

استان هرمزگان با وسعت حدود  شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج  کیلومتر مربع، این استان از شمال و شمال شرقی با استان  کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان‌های فارس و بوشهر همسایه است.
شهرستان بندر لنگه واقع در استان هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده   که مرکز آن واقع در ۵۴ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و۲۶درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. از سمت جنوبی با بستر نیلگون خلیج  فارس هم مرز است.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

متن پایان نامه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب:

 

فصل ۱- مقدمه و کلیات تحقیق ۱

 

۱- ۱ مقدمه. ۲

 

۱-۲ بیان مسأله. ۳

 

۱-۳ مفروضات تحقیق. ۴

 

۱-۴ اهداف تحقیق. ۴

 

۱-۵ جمع بندی. ۵

 

فصل ۲- مرور ادبیات و پیشینه تحقیق ۶

 

۲-۱ مقدمه. ۷

 

۲-۲ طراحی شبکه زنجیره تامین : پیش زمینه و تعاریف ۷

 

۲-۲-۱ مدیریت زنجیره تامین. ۷

 

۲-۲-۲ طراحی شبکه زنجیره تامین در موضوع مدیریت زنجیره تامین. ۹

 

۲-۲-۳ برنامه ریزی تصادفی  ۱۲

 

۲-۲-۴ کمینه کردن ارزش در ریسک شرطی. ۱۴

 

۲-۳ مدل­های برنامه ریزی ریاضی در طراحی شبکه زنجیره تامین. ۱۵

 

۲-۴ مدل­های طراحی شبکه زنجیره تامین. ۱۷

 

۲-۴-۱ مدل­های قطعی طراحی شبکه زنجیره تامین. ۱۷

 

۲-۴-۲ مدل­های تصادفی طراحی شبکه زنجیره تامین. ۲۱

 

۲-۴-۳ مدل­های زنجیره تامین عملیاتی و تاکتیکی. ۲۸

 

۲-۵ جمع بندی. ۳۱

 

فصل ۳- مدل ریاضی پیشنهادی ۳۲

 

۳-۱ مقدمه. ۳۳

 

۳-۲ تعریف مسأله. ۳۳

 

۳-۳ مدلسازی ریاضی. ۳۴

 

۳-۴ طراحی شبکه در شرایط عدم قطعیت ۳۶

 

۳-۴-۱ مجموعه­ها ۳۹

 

۳-۴-۲ پارامترها.۳۹

 

۳-۴-۳ متغیرها    ۴۰

 

۳-۴-۴ مدل برنامه ریزی تصادفی. ۴۰

 

۳-۵ جمع بندی. ۴۱

 

فصل ۴- روش حل پیشنهادی و نتایج محاسباتی ۴۲

 

۴-۱ مقدمه. ۴۳

 

۴-۲ مثال عددی. ۴۳

 

۴-۳ روش تجزیه بندرز ۴۵

 

۴-۳-۱ زیرمسأله بندرز. ۴۷

 

۴-۳-۲ زیر مسأله دوگان ۴۷

 

۴-۳-۳ مسأله اصلی بندرز۴۸

 

۴-۳-۴ روند کلی الگوریتم تجزیه بندرز ۵۰

 

۴-۴ نتایج عددی. ۵۲

 

۴-۴-۱ حالت تک محصولی  ۵۳

 

۴-۴-۲ حالت چند محصولی. ۵۸

 

۴-۵ جمع بندی. ۶۶

 

فصل ۵- نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ۶۸

 

مقاله - متن کامل - پایان نامه

 

۵-۱ جمع بندی. ۶۹

 

۵-۲ پیشنهاد برای تحقیقات آتی. ۷۰

 

مراجع. ۷۲

 

 

 

فهرست جداول
جدول‏۳‑۱ پارامترها ومتغیرهای به­کارگرفته شده برای مدل ریاضی. ۳۴

 

جدول۴‑۱ نتایج محاسبه شده برای مدل قطعی. ۴۵

 

جدول۴‑۲ نتایج محاسبه شده برای مدل احتمالی. ۴۵

 

جدول‏۴‑۳ نتایج حاصل از حل مثال عددی توسط روش تجزیه بندرز ۵۱

 

جدول‏۴‑۴ سناریوهای ممکنه برای تقاضای خرده­فروش­ها ۵۳

 

جدول‏۴‑۵ هزینه­ های حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخرده­فروش­ها ۵۴

 

جدول‏۴‑۶ هزینه­ های حمل ونقل بین کارخانه­ها و انبارهای توزیع. ۵۴

 

جدول‏۴‑۷ سناریوهای ممکنه برای تقاضای خرده­فروش­ها برای محصول اول. ۵۸

 

جدول‏۴‑۸ سناریوهای ممکنه برای تقاضای خرده­فروش­ها برای محصول دوم. ۵۹

 

جدول‏۴‑۹ هزینه­ های حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخرده­فروش­ها برای محصول اول. ۵۹

 

جدول‏۴‑۱۰ هزینه­ های حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخرده­فروش­ها برای محصول دوم. ۶۰

 

جدول‏۴‑۱۱ هزینه­ های حمل ونقل بین کارخانه­ها و انبارهای توزیع. ۶۰

 

جدول‏۴‑۱۲ هزینه­ های حمل ونقل بین کارخانه­ها و انبارهای توزیع. ۶۱

 

 

 

فهرست تصاویر و نمودار
شکل ‏۲‑۱ یک زنجیره تامین معمولی (Shapiro, 2007) 8

 

شکل ‏۴‑۱ موقعیت نسبی خرده فروش­ها و مکان­های بالقوه برای انبارها و کارخانه­ها ۴۴

 

شکل ‏۴‑۲ همگرایی روش تجزیه بندرز ۵۲

 

شکل ‏۴‑۳ مکان نسبی خرده فروش­ها و مکان­های کاندید برای انبارهای توزیع و کارخانه­ها ۵۳

 

شکل ‏۴‑۴ نحوه همگرایی روش تجزیه بندرز برای مثال مورد بررسی. ۵۵

 

شکل ‏۴‑۵ شبکه توزیع طراحی شده ۵۵

 

شکل ‏۴‑۶ نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروش­ها برای سناریوی اول. ۵۶

 

شکل ‏۴‑۷ نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروش­ها برای سناریوی دوم. ۵۶

 

شکل ‏۴‑۸ نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروش­ها برای سناریوی سوم. ۵۷

 

شکل ‏۴‑۹ نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروش­ها برای سناریوی چهارم. ۵۷

 

شکل ‏۴‑۱۰ نحوه همگرایی روش تجزیه بندرز برای مثال مورد بررسی. ۶۱

 

شکل ‏۴‑۱۱ شبکه توزیع طراحی شده ۶۲

 

شکل ‏۴‑۱۲ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروش­ها برای سناریوی اول. ۶۲

 

شکل ‏۴‑۱۳ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروش­ها برای سناریوی دوم. ۶۳

 

شکل ‏۴‑۱۴ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروش­ها برای سناریوی سوم. ۶۳

 

شکل ‏۴‑۱۵ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروش­ها برای سناریوی چهارم. ۶۴

 

شکل ‏۴‑۱۶ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروش­ها برای سناریوی اول. ۶۴

 

شکل ‏۴‑۱۷ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروش­ها برای سناریوی دوم. ۶۵

 

شکل ‏۴‑۱۸ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروش­ها برای سناریوی سوم. ۶۵

 

شکل ‏۴‑۱۹ نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروش­ها برای سناریوی چهارم. ۶۶

 

۱-۱- مقدمه
برای پاسخ دادن به شرایط در حال تغییر در عرصه اقتصاد و تجارت، و نیز تاثیر مسایل مربوط به جغرافیای سیاسی[۱] و فناوری­های مخرب، شرکت­های تولیدکننده محصولات صنعتی مجبور شدند تا مبادرت به انجام برنامه ­ریزی استراتژیک، که شامل طراحی شبکه زنجیر تامین[۲] (SCND) می­شود، نمایند. بویژه در صنعت خودروسازی، عوامل فراوانی چون بازارهای آسیایی، معرفی فرآورده­های جدید مثل خودروهای هیبریدی[۳] و برقی، ادغام شرکت­ها در یکدیگر و به تملک درآمدن شرکت­ها توسط شرکت­های دیگر، نرخ برابری ارزهای در حال نوسان، هزینه­ های مربوط به سوخت که به طور فزاینده بر نوسانات آن افزوده می­شود، شرکت­ها را بر آن داشت تا اقدام به تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژی­های مربوط به زنجیره تامین خود نمایند. بعلاوه، زنجیره­های عرضه تولید صنعتی مدرن با مشتریانی روبه­رو است که خواهان افزایش در تنوع فرآورده­ها، چرخه حیات محصول کوتاه مدت­تر، هزینه پایین­تر، کیفیت بهتر و واکنش سریع­تر هستند. برای موفقیت در بازارهایی که به شکل فزاینده­ای جهانی گردیده و رقابتی است، شرکت­ها باید پیوسته تلاش کنند تا در حالی که برای رویارویی با این شرایط غیره منتظره برنامه ­ریزی می­ کنند، از هزینه­ های زنجیره تامین بکاهند و خدمات مشتریان را بهبود دهند] ۱[.

 

پایان نامه ها

 

طراحی شبکه زنجیره تامین، عبارت است از برنامه ­ریزی استراتژیک زنجیره­های تامین، که به تعداد، موقعیت مکانی، و ظرفیت تاسیسات و مراکز توزیع، فناوری تولیدی که در هر یک از تاسیسات بکار گرفته می­شود، انتخاب عرضه­کننده، تصمیمات در خصوص مسأله ساختن یا خریدن[۴]، و طراحی شبکه حمل و نقل مربوط می­شود] ۲[. طراحی شبکه زنجیره تامین، فناوری، فرآیند و دارایی­های تولیدی یک شرکت ظرف سال­های آینده را مشخص می­ کند، سال­هایی که طی آن شرکت باید دارای توان رقابت با شرکت­های دیگر را داشته باشد و همچنین بتواند تقاضاهای مشتریان را به بهترین نحو برآورده نماید.

 

علاوه بر این، معمولا تصمیمات استراتژیک مستلزم هزینه­ های سرمایه گذاری بالا هستند، هزینه­هایی که به راحتی قابل بازگشت نیستند. بنابراین، برای موفقیت بلند مدت هر شرکت تولیدی، طراحی شبکه زنجیره تامین بسیار ضروری است. چهار جنبه اصلی این مساله عبارتند از (۱) توپولوژی یا مکان­شناسی[۵] زنجیره تامین، (۲) زمان­بندی تصمیمات، (۳) لحاظ کردن عدم قطعیت به دلیل تصادفی بودن[۶] داده­های ورودی، و (۴) هدف حداکثر کردن سود] ۳[. برای پشتیبانی از مدیران هنگام اتخاذ تصمیمات در مورد این مسأله به شدت پیچیده، به مدل­های کمی، مبتنی بر داده[۷] نیاز است] ۲[. در این پایان نامه، سعی می­شود در راستای مدل­کردن واقعی­تر شبکه توزیع در سیستم­های زنجیره تامین، این شبکه با در نظر گرفتن تقاضاهای تصادفی و با بهره گرفتن از روش برنامه ­ریزی تصادفی دو مرحله­ای فرموله ­شود.

 

۱-۲- بیان مسأله

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

مطالعه موردی صنعت نفت ایران

 

 

 

پایان‌نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

 

 

در رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره‏وری

 

 

 

استاد راهنما:

 

دکتر سیامک نوری

 

 

 

اساتید مشاور:

 

دکتر مسیح ابراهیمی

 

 

 

 

 

آذر ماه    ۱۳۹۰

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
متن پایان نامه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
طی چند دهه اخیر، با قبول این واقعیت که منابع انسانی سرمایه­های اصلی یک شرکت محسوب می­شوند، مفهوم انگیزش به کار توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. در عین حال انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. اهمیت این موضوع محققین را برآن داشته است تا ضمن توجه به برداشت­های متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعه­شناختی و روان­شناختی، با رویکردی جامع، مدل سنجش انگیزش کارکنان را ارائه نمایند. یکی از جدیدترین مدل­های ارائه شده در این زمینه حاصل تجمیع دو مدل شناختی-اجتماعی مشخصه­های شغلی و شناختی انتظار است.
درتحقیق حاضرتلاش شده است تا مدل مورد نظر را توسعه داده و با توجه به شرایط بومی کشور ایران و به طور مشخص صنعت نفت ایران، آن را برای سنجش انگیزش کارکنان شرکت­های تابعه صنعت نفت مورد استفاده قرار دهیم. در مدل توسعه یافته، «باورها، ارزش­ها و اعتقادات» به عنوان بعدی جدید و تاثیر گذار بر «تلاش» به ابعاد «رضایت از پاداش­های داخلی و خارجی»، «اهمیت پاداش­های داخلی و خارجی»، «شدت نیاز به رشد»، «انگیزش داخلی و خارجی»، «رضایت از پاداش­های مطلوب»، «انگیزش کل» و «عملکرد» اضافه شده است. اضافه نمودن بعد باورها و ارزش­ها و نیز در نظر گرفتن تاثیر دولت بر پاداش­ها، این مدل را از مدل گذشته متمایز می­ کند. نتیجه تحقیقات که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS حاصل شد، تاثیر این بعد را در مدل مزبور مورد تایید قرار می­دهد.

 

 

واژه‌های کلیدی:
انگیزش، الگوی جامع، صنعت نفت
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل ۱: مقدمه ۱
. ۲
. ۲
. ۲
. ۴
. ۴
. ۴
. ۵
. ۵
فصل ۲: مروری بر منابع  ۷
. ۸
۸
۱۰
. ۱۱
. ۱۵
۱۹
. ۲۰
. ۲۶
۲۹
. ۴۴
فصل ۳: روش تحقیق و ارائه مدل  ۴۶
. ۴۷
. ۴۷
. ۴۸
. ۴۹
. ۵۱
. ۵۳
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۶
. ۵۷
. ۵۷
. ۵۸
فصل ۴: نتایج و تفسیر آنها ۶۰
. ۶۱
. ۶۱
. ۶۲
. ۶۵
۶۶
  ۶۷
. ۶۸
. ۷۲
فصل ۵: جمع‌بندی و پیشنهادها ۷۴
. ۷۵
۷۷
. ۷۷
مراجع  ۷۹
پیوست‌ها ۸۲
 
 


فهرست اشکال
۱۰
. ۱۲
۲۱
۲۳
. ۲۶
۳۲
۳۲
. ۳۳
. ۳۵
. ۳۷
. ۳۹
۴۰
۴۲
. ۴۳
. ۴۴
. ۴۹
. ۵۹
. ۶۹
۷۲
 


فهرست جداول
. ۶۳
۶۳
. ۶۴
. ۶۴
. ۶۴
. ۶۵
. ۶۵
۶۶
. ۶۷
۷۰
۷۱
۷۳

 

  • مقدمه

در این فصل به معرفی موضوع تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام آن پرداخته شده که شامل بخش­های زیر است:

 

 

 

 

 

 

 

 

  • عنوان تحقیق
  • تعریف مسئله و موضوع تحقیق
  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • سؤالات و فرضیات تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • روش تحقیق
  • مراحل انجام تحقیق
  • چارچوب و ساختار تحقیق
    • عنوان تحقیق

ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت

 

  • تعریف مسئله و موضوع تحقیق

انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[۱](۱۹۹۶) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوری­های ارائه شده در حوزه­ انگیزش بگونه­ایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در بر­گیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدل­ها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کرده­اند:

 

 

  • روان شناختی[۲] (توجه به افکار و عقاید فرد)
  • جامعه شناختی[۳] (توجه به اثرات ناشی از پدیده­های اجتماعی در افراد)
  • milad milad
  • ۰
  • ۰

سنتز، شناسایی کمپلکس­های جدید دارویی از گالیم، قلع و تیتانیم و مطالعات کلینیکی تعدادی از آن­ها در درمان برخی رده­های سلول­های سرطانی

 

 

 

استاد راهنما:

 

دکتر امیر شکوه ­سلجوقی

 

اساتید مشاور:

 

دکتر مصطفی قلی زاده

 

دکتر ابوالقاسم اللهیاری

 

 

 

دی ماه ۱۳۹۳

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده

 

سرطان که همچنین با نام­های تومور بدخیم یا نئوپلاسم بدخیم نیز یاد می­شود، گروهی از بیماری­ها را گویند که شامل رشد غیرطبیعی سلول­ها با قابلیت هجوم و پخش­شدن به سایر قسمت­های بدن می­باشند. راه­­های بسیاری به منظور درمان سرطان وجود دارد، که از جمله می­توان به جراحی، شیمی­درمانی، پرتو­درمانی، هورمون­درمانی، درمان هدفمند و مراقبت تسکینی اشاره نمود. اینکه کدام درمان استفاده می­شود بستگی به نوع، محل و درجه سرطان و همچنین به میزان سلامتی و خواسته­ های فرد، بستگی دارد. داروهای ضدسرطان پایه ­فلزی جزء ترکیباتی هستند که می­توانند کاندیدهای مناسبی برای شیمی درمانی باشند. مطالعات قبلی نشان می­ دهند که این ترکیبات عوامل قدرتمندی در القاء آپوپتوز در برابر رده­های سلولی مختلف می­باشند.

 

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

در این مطالعه، اثرات کمپلکس­هایی از گالیم، قلع و تیتانیم که خود این فلزات به تنهایی خاصیت بیولوژیکی دارند و همچنین لیگاندهای انتخاب شده در این پایان نامه یعنی مالتول و دفریپرون نیز که ترکیباتی طبیعی و خوراکی هستند و خود به تنهایی خاصیت ضد سرطانی دارند،  روی تکثیر رده­های سلولیHeLa  (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسان)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) با آزمون MTT در مقایسه با سیس­ پلاتین به­عنوان استاندارد، مورد بررسی قرارگرفت. همچنین به­منظور اینکه مطالعه­ کنیم به­ چه شکلی کمپلکس مورد نظر، مرگ سلولی (نکروز یا آپوپتوز) ایجاد می­ کند، مطالعات فلوسایتومتری بر روی این ترکیبات صورت گرفت.

 

 

 
 
واژههای کلیدی:  گالیم، قلع، تیتانیم، آپوپتوز، آزمون MTT، ضد­سرطان
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                                     ­                                صفحه
فصل ۱: داروهای ضدسرطان پایه فلزی گالیم، قلع و تیتانیم
۱-۱ سرطان. ۱
۱-۱-۱ خصوصیات سلول طبیعی ۱
۱-۱-۲ خصوصیات سلول غیرطبیعی ۲
۱-۱-۳ پاتوفیزیولوژی سرطان. ۳
۱-۱-۴ تئوری پیدایش سرطان. ۳
۱-۱-۵ درجه‌بندی و مرحله‌بندی تومورها ۴
۱-۲ درمان سرطان. ۶
۱-۳ اپیدمیولوژی سرطان. ۷
۱-۴ الگوهای رشد و تکثیر غیرطبیعی ۸
۱-۴-۱ الگوهای رشد غیرسرطانی ۸
۱-۴-۲ الگوهای رشد سرطانی ۹
۱-۵ راه­های گسترش نئوپلاسم. ۹
۱-۵-۱ تهاجم. ۹
۱-۵-۲ متاستاز. ۱۰
۱-۶ کارسینوژن. ۱۱
۱-۶-۱ اکسیداسیون. ۱۲
۱-۶-۲ آنتی اکسیدان‌ها ۱۳
۱-۷ شیمی درمانی ۱۳
۱-۷-۱ انواع شیمی درمانی ۱۵
۱-۷-۲ اصول شیمی درمانی ۱۵
۱-۷-۳ اهداف شیمی درمانی ۱۶
۱-۷-۴ اهداف اصلی شیمی درمانی ۱۷
۱-۷-۵ نحوه‌ی اجرای شیمی درمانی ۱۷
۱-۷-۶ عوارض ناشی از شیمی درمانی ۱۷
۱-۸ کمپلکس‌‌های پایه فلزی ۱۸
۱-۸-۱ تیتانیم. ۱۸
۱-۸-۲ گالیم. ۲۳
۱-۸-۳ قلع. ۲۷
فصل ۲: بخش آزمایشگاهی‌
۲-۱ دستگاه‌های مورد استفاده ۳۲
۲-۲ مواد مورد استفاده ۳۲
۲-۳ سنتز ترکیبات مورد مطالعه. ۳۳
۲-۳-۱ سنتزکمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران–۴- اوناتو) گالیم (III)] (1): 33
۲-۳-۲ سنتزکمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۱و۲–دی­متیل-۴-پیریدینوناتو) گالیم (III)] (2): 34
۲-۳-۳ سنتزکمپلکس [بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل-۴­­-هیدروژن-پیران–۴ – اوناتو) قلع (II)] (3): 34
۲-۳-۴ سنتزکمپلکس [بیس(۳-هیدروکسی-۱و۲–دی­متیل-پیریدین-۴- اون) قلع (II)] (4): 34
۲-۳-۵ سنتز کمپلکس [تتراکیس (دی آکسو-بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران‌۴- اوناتو)) تیتانیم (IV)] (5) : 35
۲-۴ رده‌های سلولی و محیط کشت سلول. ۳۵
۲-۴-۱ محیط کشت ۳۶
۲-۴-۲ نگهداری و کشت سلول‌ها ۳۶
۲-۴-۲-۱ پاساژ دادن سلول‌ها ۳۶
۲-۴-۲-۲ فریز کردن سلول‌ها ۳۷
۲-۴-۲-۳ دفریز کردن سلول‌ها ۳۷
۲-۴-۲-۴ انتخاب و جایگذاری سلول‌های سرطانی مختلف در پلیت ۳۸
۲-۵ بررسی اثرات سمیت سلولی به روش MTT. 39
40
۲-۶ ارزیابی آپوپتوز برای کمپلکس بوسیله‌ی فلوسایتومتری ۴۱
فصل۳: نتایج و بحث
۳-۱ مقدمه. ۴۴
۳-۲ شناسایی کمپلکس (۱) ۴۵
۳-۲-۱ داده‌های تجزیه‌ی عنصری کمپلکس (۱) ۴۶
۳-۲-۲ بررسی طیف زیر قرمز کمپلکس (۱) ۴۶
۳-۲-۳ بررسی ساختار کریستالی کمپلکس (۱) با پراش پرتوی X. 46
۳-۲-۴ بررسی اثرات بیولوژیکی کمپلکس (۱) ۴۷
) کمپلکس (۱) بر روی رده‌های سلول سرطانی به روش MTT. 47
۳-۲-۶ نتایج حاصل از بررسی آپوپتوز برای کمپلکس (۱) بوسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری ۴۸
۳-۳ شناسایی کمپلکس (۲) ۵۰
۳-۳-۱ داده‌های تجزیه‌ی عنصری کمپلکس (۲) ۵۰
۳-۳-۲ بررسی طیف زیر قرمز کمپلکس (۲) ۵۰
۳-۳-۳ بررسی ساختار کریستالی کمپلکس (۲) با پراش پرتوی X. 51
۳-۳-۴ بررسی اثرات بیولوژیکی کمپلکس (۲) ۵۱
) کمپلکس (۲) بر روی رده‌های سلول سرطانی به روش MTT. 52
۳-۳-۶ نتایج حاصل از بررسی آپوپتوز برای کمپلکس (۲) بوسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری ۵۳
۳-۴ شناسایی کمپلکس (۳) ۵۴
۳-۴-۱ داده‌های تجزیه‌ی عنصری کمپلکس (۳) ۵۴
۳-۴-۲ بررسی طیف زیر قرمز کمپلکس (۳) ۵۵
۳-۴-۳ بررسی ساختار کریستالی کمپلکس (۳) با پراش پرتوی X. 55
۳-۴-۴ بررسی اثرات بیولوژیکی کمپلکس (۳) ۵۶
) کمپلکس (۳) بر روی رده‌های سلول سرطانی به روش MTT. 56
۳-۴-۶ نتایج حاصل از بررسی آپوپتوز برای کمپلکس (۳) بوسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری ۵۷
۳-۵ شناسایی کمپلکس (۴) ۵۹
۳-۵-۱ داده‌های تجزیه‌ی عنصری کمپلکس (۴) ۵۹
۳-۵-۲ بررسی طیف زیر قرمز کمپلکس (۴) ۵۹
۳-۵-۳ بررسی اثرات بیولوژیکی کمپلکس (۴) ۶۰
) کمپلکس (۴) بر روی رده‌های سلول سرطانی به روش MTT. 61
۳-۵-۵ نتایج حاصل از بررسی آپوپتوز برای کمپلکس (۴) بوسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری ۶۲
۳-۶ شناسایی کمپلکس (۵) ۶۳
۳-۶-۱ داده­های تجزیه عنصری کمپلکس (۵) ۶۴
۳-۶-۲ بررسی طیف زیر قرمز کمپلکس (۵) ۶۴
۳-۶-۳ بررسی ساختار کریستالی کمپلکس (۵) با پراش پرتوی X. 64
۳-۶-۴ بررسی اثرات بیولوژیکی کمپلکس (۵) ۶۵
) کمپلکس (۵) بر روی رده‌های سلول سرطانی به روش MTT. 65
 فصل۴: بحث و نتیجه‌گیری
۴-۱ نتیجه‌گیری. ۶۸
مراجع ۷۱
پیوست‌ها
پیوست ۱٫ ۷۶
پیوست ۲٫ ۷۸
پیوست ۳٫ ۸۰
پیوست ۴٫ ۸۲
پیوست ۵٫ ۸۴
فهرست اشکال
شکل ۱-۱: سیکل سلولی ۲
شکل ۱-۲: کمپلکس­های تیتانیم. ۲۰
شکل ۱-۳: تیتانیم سالان. ۲۱
شکل۱-۴: تیتانوسنy. 22
شکل۱-۵: کمپلکس گالیم کینولین. ۲۵
شکل۱-۶: کمپلکس گالیم مالتول. ۲۷
شکل ۱-۷: تیوسمی کاربازون. ۳۰
شکل ۱-۸: مشتقات سیکلو پنتا دی‌انیل. ۳۰
شکل۲-۱: واکنش تبدیل MTT به فورمازان. ۴۰
شکل ۳-۱: ساختار کمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران–۴-اوناتو) گالیم (III)] (1) 45
شکل ۳-۲: دیاگرام ORTEP کمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران–۴-اوناتو) گالیم (III)] (1) 47
شکل ۳-۳: دیاگرام فلوسایتومتری برای کمپلکس (۱)، سیس پلاتین و گروه کنترل. ۴۹
شکل ۳-۴: ساختار کمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۱و۲–دی­متیل-۴-
پیریدینوناتو) گالیم (III)] (2) 50
شکل ۳-۵: دیاگرام ORTEP کمپلکس [تریس (۳-هیدروکسی-۱و۲–دی­متیل-۴-پیریدینوناتو) گالیم (III)] (2) 51
شکل ۳-۶: دیاگرام فلوسایتومتری برای کمپلکس (۲)، سیس پلاتین و گروه کنترل. ۵۴
شکل ۳-۷: ساختار کمپلکس [بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل-۴-هیدروژن-پیران–۴–اوناتو) قلع (II)] (3) 55
شکل ۳-۸: دیاگرام ORTEP کمپلکس [بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل-۴-هیدروژن-پیران–۴–اوناتو) قلع (II)] (3) 56
شکل ۳-۹: دیاگرام فلوسایتومتری برای کمپلکس (۳)، سیس پلاتین و گروه کنترل. ۵۸
شکل ۳-۱۰: ساختار کمپلکس [بیس (۳-هیدروکسی-۱و۲–دی­متیل-پیریدین-۴-اون) قلع (II)] (4) 59
شکل ۳-۱۱: دیاگرام فلوسایتومتری برای کمپلکس (۴)، سیس پلاتین و گروه کنترل. ۶۳
شکل ۳-۱۲: ساختار کمپلکس [تتراکیس (دی­آکسو-بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران–۴-اوناتو)) تیتانیم(IV)] (5) 63
شکل ۳-۱۳: دیاگرام ORTEP کمپلکس [تتراکیس (دی­آکسو-بیس (۳-هیدروکسی-۲-متیل–۴-هیدروژن-پیران–۴-اوناتو)) تیتانیم (IV)] (5) 65
شکل ۱: داده‌های تجزیه عنصری کمپلکس (۱) ۷۶
شکل ۲: طیف IR کمپلکس (۱) ۷۷
شکل ۱: داده‌های تجزیه عنصری کمپلکس (۲) ۷۸
شکل ۲: طیف FT-IR کمپلکس (۲) ۷۹
شکل ۱: داده­های تجزیه عنصری کمپلکس (۳) ۸۵
شکل ۲: طیف IR کمپلکس (۳) ۸۱
شکل ۱: داده‌های تجزیه عنصری کمپلکس (۴) ۸۲
شکل ۲: طیف FT-IR کمپلکس (۴) ۸۳
شکل۱: داده‌های تجزیه عنصری کمپلکس (۵) ۸۹
شکل۲: طیف FT-IR کمپلکس (۵) ۸۵
 
 


فهرست جداول:
جدول ۱- ۱: تقسیم‌بندی ضایعات بدخیمی بر اساس درجه­بندی و مرحله­بندی ۵
جدول ۱-۲: سیستم طبقه ­بندی TNM 6
ترکیب­های ۱ و ۲ و ۳٫ ۲۹
جدول ۳-۱: فعالیت ضدسرطانی کمپلکس مورد مطالعه در مقابل رده‌های سلولی HeLa (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) پس از ۴۸ ساعت تیمار پیوسته. ۴۸
جدول ۳-۲: درصد مرگ سلولی مشاهده شده به‌وسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری بر روی رده‌ی سلولی HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، پس از ۲۴ ساعت تیمار پیوسته. ۴۹
جدول ۳-۳: فعالیت ضدسرطانی کمپلکس مورد مطالعه در مقابل رده‌های سلولی HeLa (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) پس از ۴۸ ساعت تیمار پیوسته. ۵۳
جدول ۳-۴: درصد مرگ سلولی مشاهده ‌شده به‌وسیله­ی آزمون فلوسایتومتری بر روی رده‌ی سلولی HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، پس از ۲۴ ساعت تیمار پیوسته. ۵۴
جدول ۳-۵: فعالیت ضدسرطانی کمپلکس مورد مطالعه در مقابل رده‌های سلولی HeLa (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) پس از ۴۸ ساعت تیمار پیوسته. ۵۷
جدول ۳-۶: درصد مرگ سلولی مشاهده شده به‌وسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری بر روی رده‌ی سلولی K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) پس از ۲۴ ساعت تیمار پیوسته. ۵۸
جدول ۳-۷: فعالیت ضدسرطانی کمپلکس مورد مطالعه در مقابل رده‌های سلولی HeLa (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) پس از ۴۸ ساعت تیمار پیوسته. ۶۱
جدول ۳-۸: درصد مرگ سلولی مشاهده ‌شده به وسیله‌ی آزمون فلوسایتومتری بر روی رده­ی سلولی K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) پس از ۲۴ ساعت تیمار پیوسته. ۶۲
جدول ۳-۹: فعالیت ضدسرطانی کمپلکس مورد مطالعه در مقابل رده‌های سلولی HeLa (کارسینومای تخمدان انسانی)، MCF-7 (سرطان سینه انسانی)، HT-29 (سرطان روده بزرگ انسانی)، K-562 (سرطان سلول‌های میلوییدی خون انسان) و Neuro-2a (نوروبلاستوما موشی) پس از ۴۸ ساعت تیمار پیوسته. ۶۶

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

عنوان :

 

“اثر حفاظتی تمرین اختیاری روی چرخ دوار(wheel running) همراه با مصرف عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی برسطح  GDNFمخچه موش های پارکینسونی القائی توسط ۶ هیدروکسی دوپامین (۶-OHDA)”.

 

استاد راهنما:
دکترضیاء فلاح محمدی
استاد مشاور:
دکتر شادمهر میردار

 

تابستان ۱۳۹۲

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


عنوان                                                                                                                                   صفحه   
۱٫ چکیده
                              فصل اول ،کلیات تحقیق                                         
مقدمه. ۳
۱-۲بیان مسئله ۴
۱-۳٫اهمیت وضرورت انجام تحقیق ۵
۱-۴٫ اهداف پژوهش ۷
۱-۴-۱٫ هدف کلی ۷
۱-۴-۲٫اهداف ویژه . ۷
۱-۵٫فرضیات پژوهش ۸
۱-۶٫ محدودیت های پژوهش ۸
۱-۶-۱٫ محدودیت­های قابل کنترل ۸
۱-۶-۲٫ محدودیت های غیر قابل کنترل. ۸
۱-۷٫ تعریف واژه ها واصطلاحات پژوهش. ۸
۱-۷-۱٫ عصاره هیدروالکلی گل گیاه ازگیل ژاپنی(Eriobotrya japonica)  ۸
۱-۷-۲٫ دویدن اختیاری روی چرخ دوار. ۸
۱-۷- ۳ .فاکتورهای نروتروفیک (NTFs):. 9
۱-۷-۴ .شاخص GDNF 9
۱-۷-۵ . مخچه ۹
فصل دوم مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
۲-۱٫ مبانی نظری. ۱۱
۲-۲٫معرفی چند ناحیه از مغز که در تولید دوپامین وGDNF،موثر می باشند ۱۲
ز
 
 
۲-۲-۱٫گانگلیا بازال. ۱۲
۲-۲-۲٫  جسم سیاه در مغز میانی. ۱۳
۲-۳٫نرونهای دوپامینژیک –دوپامین. ۱۴
۲-۴٫ مخچه وپارکینسون ۱۵
۲-۵٫خانواده نروتروفینهاو GDNF 16
۲-۵-۱٫فاکتورهای نروتروفیک   ۱۶
۲-۵-۲٫عوامل نروتروفیک در مغز میانی نرون های دوپامینرژیک  ۱۷
۲-۵-۳ .سلول گلیال وفاکتورهای نروتروفیک ۱۷
۲-۵-۴٫فاکتور نروتروفیک GDNF مشتق از سلولهای گلیال ۱۹
۲-۵-۵٫ساختار GDNF 21
۲-۶٫نقش استرس اکسایشی در پارکینسون ۲۲
۲-۷٫مخچه ۲۵
۲-۷-۱٫آناتومی وعملکرد بخشهای مختلف مخچه. ۲۵
۲-۷-۱-۱٫لوب های مخچه ۲۶
۲-۷-۱-۲٫ بخشهای  طولی مخچه ۲۶
۲-۷-۱-۳٫ ساقه مخچه ۲۶
۲-۷-۱-۴٫ قشر مخچه( سطح ماده خاکستری مخچه). ۲۶
۲-۷-۱-۵٫ انواع سلول  و الیاف آوران از قشر مخچه ۲۷
۲-۷-۱-۵٫راه های ورودی اصلی مخچه. ۲۸
۲-۷-۱-۶٫راه های خروجی (وابران)مخچه ۲۸
۲-۷-۲٫فیزیولوژی مخچه ۲۹
۲-۷-۳٫عملکرد مخچه در کنترل کلی حرکات ۳۲
۲-۷-۴٫ ارتباط مخچه وپارکینسون. ۳۳
۲-۷-۴-۱٫اتصالات های تشریحی بین عقده های قاعده ای ومخچه   ۳۴
۲-۷-۵٫پارکینسون وتغیرات ساختاری در مخچه ۳۵
ح
 
 
۲-۷-۵-۱٫مخچه وعلائم غیر حرکتی در بیماری پارکینسون ۳۶
۲-۸٫ورزش وبیماری پارکینسون ۳۶
۲-۸-۱٫ورزش اختیاری چرخ دوار و پارکینسون. ۳۸
۲-۸-۲٫ورزش اجباری. ۳۸
۲-۷٫مدل حیوانی پارکینسون مدل تجربی با بهره گرفتن از هیدروکسی دوپامین۶-OHDA) 39
۲-۹٫ مکملهای گیاهی ۴۲
۲-۱۰٫تحقیقات انجام شده قبلی (ورزش پارکینسون ،GDNF) 48
۲-۱۰-۱٫تحقیقات داخلی (ایرانی). ۴۸
۲-۱۰-۲٫ تحقیقات خارجی. ۴۹
فصل سوم ،روش اجرای تحقیق
۳-۱٫ مقدمه ۵۳
۳-۲٫ طرح پژوهش ۵۳
۳-۳٫ آزمودنی­ها و دسته بندی آن­ها. ۵۳
۳-۴٫ محیط پژوهش. ۵۴
۳-۵٫ تغذیه آزمودنی­ها ۵۵
۳-۶٫ وسایل­ و  ابزار  . ۵۵
۳-۷٫  متغیرهای تحقیق  ۵۶
۳-۷-۱٫ متغیرهای مستقل. ۵۶
۳-۷-۲٫ متغیر­ وابسته : سطح GDNF مخچه. ۵۶
۳-۷-۳٫ عوامل مداخله گر قابل کنترل. ۵۶
۳-۷-۴٫ عوامل مداخله­گر غیر قابل کنترل ۵۶
۳-۸ . دوره و زمانبندی تمرینی ۵۶
۳-۹٫ روش و نحوه عصاره­گیری. ۵۷
۳-۱۰٫ نحوه تزریق عصاره ۵۷
ط
 
۳-۱۱-۱٫ دستگاه استریوتاکسی  ۵۸
۳-۱۱-۲٫ آماده کردن حیوان برای جراحی. ۵۹

 

پایان نامه - مقاله

 

۳-۱۲٫ روش کانول گذاری و تزریق ۶-OHDA 61
۳-۱۳٫ تست چرخشی. ۶۲
۳-۱۴٫ بافت برداری. ۶۴
۳-۱۵٫ هموژنایز، تهیه عصاره بافتی و اندازه گیری متغیرهای وابسته    ۶۴
۳-۱۷٫ تجزیه و تحلیل آماری داده­ ها ۶۴
فصل چهارم ،تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه ۶۶
۴-۲٫ توصیف داده­ ها  . ۶۶
۴-۳٫ تجزیه و تحلیل استنباطی داده­ ها ۶۹
۴-۳-۱٫ فرضیه اول . ۶۹
۴-۳-۲٫ فرضیه دوم . ۷۰
۴-۳-۳٫ فرضیه سوم . ۷۱
۴-۳-۴٫ فرضیه چهارم ۷۲
فصل پنجم،نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱٫ مقدمه . ۷۴
۵-۲٫ خلاصه تحقیق ۷۴
۵-۳٫ یافته‌ها بطور کلی و به تفکیک مراحل تحقیق       ۷۵
۵-۴٫ بحث و بررسی و نتیجه گیری یافته های پژوهش ۷۵
۵-۵٫ نتیجه گیری پژوهش. ۷۹
۵-۶٫ پیشنهادات تحقیق . ۸۰
منابع و مآخذ. ۸۱
فهرست منابع فارسی ۸۱
ی
 
 
فهرست منابع انگلیسی ۸۳
چکیده انگلیسی. ۹۳
فهرست شکلها
شکل ۲-۱ موقعیت  عقده های قاعده ای در نیمکره های مغز  ۱۲
شکل ۲-۲٫ ارتباط هسته قاعده ای با قسمتهای دیگر مغز    ۱۳
شکل۲-۳٫ بخشهای مغز میانی ،موقعیت جسم سیاه   ۱۳
۲-۴٫ترسم شماتیک از روابط آستروسیت با عناصر دیگر از سیستم عصبی مرکزی    ۱۸
شکل۲-۵٫ لیگاندهای خانواده      ۲۱
شکل۲-۶ موقعیت مخچه در مغز ۲۵
شکل۲-۷٫ بخشهای مختلف قشر مخچه  ۲۷
شکل۲-۸راههای انتقال پیام های عصبی از مخچه ۳۴
شکل۳-۱٫ چرخ دوار      ۵۶
شکل۳-۲ دستگاه استریوتاکسی ۵۹
شکل ۳-۳٫   فیکس کردن سر موش صحرایی     ۶۰
شکل ۳-۴٫   نمای پشتی- جانبی از جمجمه موش    ۶۱
شکل۳-۵٫  تزریق با سرنگ همیلتون ۶۳
شکل۳-۶٫ تست چرخشی ۶۴
فهرست جداول
 
جداول ۳-۱٫ گروه­های اصلی و ویژگی­ آنها ۵۴
جداول۳-۲٫ اطلاعات استریوتاکسی برای موشها با جنسیت، نژاد و وزن متفاوت ۶۱
جدول۴-۱٫ مجموع و میانگین تمرین انجام شده توسط گروه­های تمرینی ۶۸
                                              فهرست نمودار
نمودار۴-۱٫ وزن گروه­ها در طول دوره پژوهش ۶۶
نمودار ۴-۲٫ مسافت روزانه طی شده توسط گروه های تمرینی ۶۸
نمودار ۴-۳٫ تغییرات GDNF مخچه در گروه های پایه، کنترل و تمرین    ۶۹
نمودار۴-۴٫ تغییرات GDNF مخچه در گروه های پایه، کنترل و عصاره ۷۰
نمودار ۴-۵٫تغییرات GDNF مخچه در گروه های پایه، کنترل و ترکیب تمرین و عصاره  ۷۱
نمودار ۴-۷٫ تغییرات سطح GDNF همه گروه های تحقیق ۷۲
چکیده :
مقدمه و هدف: پارکینسون یک اختلال عصبی تخریب کننده ی مزمن وشایع است که سبب  اختلال در مراکز کنترل بدن می شود .این بیماری بر سلولهای دوپامین ساز جسم سیاه (SN[1]   ) واقع درهسته قاعده ای ، اثر می گذارد . هدف از این پژوهش بررسی، اثر حفاظتی تمرین اختیاری روی چرخ دوار همراه با مصرف عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی برسطح  GDNF[2]مخچه موش های پارکینسونی القائی توسط ۶ هیدروکسی دوپامین (۶-OHDA) بود.
 
مواد و روش­ها : ۵۰ سر موش صحرائی نر بالغ نژاد ویستار (دوازده هفته­ای)به طور تصادفی به شش گروه: گروه پایه­، گروه کنترل پارکینسونی،گروه مصرف آنتی اکسیدان وگروه تمرین (­که به نوبه خود به زیر گروه­های مربوطه تقسیم شدند: ۱- گروه پارکینسون و تمرین؛ ۲- گروه پارکینسون و تمرین و عصاره؛ و ۳- گروه پارکینسون و عصاره). گروه­های تمرینی به مدت دوازده هفته روی چرخ دوار تمرین کردند و گروه­هایی که عصاره مصرف کردند، هر هفته سه بار عصاره را به صورت صفاقی و به میزان۲۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن دریافت کردند. مخچه همه گروه­ها به جز گروه پایه و تمرین سالم با تزریق محلول ۶-هیدروکسی دوپامین به صورت استریوتاکسی به داخل بطن مغز تخریب شد. سطح GDNFمخچه ، با روش الایزا اندازه گیری گردید. داده ها به روش One way ANOVA و آزمون تعقیبی TUKEYتجزیه و تحلیل شد.
نتایج: بررسی سطح GDNF مخچه در گروه­های تمرین، و مصرف عصاره نشان داد ورزشی اختیاری و مصرف عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی تأثیر پیش درمان معنی­داری بر حفاظت عصبی  سلول های DA مخچه پس از ایجاد مدل پارکینسونی دارد اما نتیجه تحقیق درگروه تمرین با مصرف عصاره نسبت به گروه پایه وکنترل پارکینسونی نشان دادکه ترکیب این دو مداخله با هم تأثیر پیشگیری بر کاهش سطح GDNF مخچه در برابر آثار سمی ۶ هیدروکسی دوپامین نشان نداده است.
کلیدواژگان: عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی، تمرین اختیاری، ۶-هیدروکسی دوپامین، GDNFومخچه

 

۱  مقدمه
بیماری پارکینسون (PD[1])  برای اولین بار توسط جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ شرح داده شد.( ۱۰۵) پارکینسون یک اختلال عصبی تخریب کننده ی مزمن وشایع است که حدودا”۰۱/۰در صد از افراد بالای ۶۰ سال را گرفتار می کند (۵). علائم اولیه پارکینسون عبارتند از: اختلال در عملکرد خودکار، اختلالات عصبی، خواب وخستگی وشکایت حسی می باشد  (۲۵) . علائم دیگر در طول بیماری پارکینسون اختلالاتی نظیر سفتی عضلانی، کندی غیرطبیعی حرکات، لرزش و ناپایداری وضعیتی می باشد . (۷). درمان با لوودوپا، موثرترین روش برای مدیریت علائم حرکتی وافزایش خطر ابتلابه نوسانات حرکتی ووقوع حرکات غیر ارادی می باشد(۷۹)بیماری پارکینسون بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین رخ می دهد(۷۱)این بیماری زمانی آغاز می شود که حدود ۸۰/۰سلول عصبی دوپامینرژیک از بین برود (۱۳).ویژگی های پاتولوژیک اولیه PD انحطاط نرونی و مرگ نرونهای دوپامینرژیک (DA[2]) منجر به کاهش سطح دوپامین درجسم مخطط شده(۴۶) و علاوه بر از دست دادن نرون های دوپامینرژیک، حضور اجزای داخل سیتوپلاسمی به نام  جسم لوی ،مشخص شده است(۹۰). بیولوژی پیچیده بیماری پارکینسون و مکانیسم ناشناخته مرگ نرونهای دوپامین ساز در طی این بیماری، بیانگر آنست که شاهراه های درون سلولی متعدد و عناصر اساسی بیشماری در زوال این نرونها نقش ایفا می کند.نرون ها به طور مداوم در معرض سموم داخلی و خارجی موجود در مغز هستند. گونه های اکسیژن فعال (ROS) و گونه های نیتروژن واکنشی (RNS) نشان دهنده عوامل واسطه رایج ناشی از یک گروه متنوع از نروتوکسین که شروع کننده انحطاط عصبی هستند می باشد.به طور بالقوه رادیکال آزاد مخرب است وبه طور مداوم به عنوان بخشی از سوخت وساز طبیعی درنرون DA تشکیل می شود . سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی ارائه شده توسط آنتی اکسیدان آنزیمها ،سنتز آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی، می توانند این رادیکالها را فرو بنشانند(۸۲).چنانچه رادیکال های آزاد بیش از حد تولید شود یا آنتی اکسیدان های آندروژنیک کاهش یابند، آسیب نرونی، ایجاد خواهد شد. بنابراین تعادل مناسب بین رادیکالهای آزاد و آنتی اکسیدان ها برای بقا نرون ها ضروری است(۹۸). مغز دارای سیستم های دفاعی آنتی اکسیدانی است که به عنوان سد دفاعی در برابر رادیکالهای آزاد عمل می کند ، اما با افزایش سن و بروز کهنسالی این سیستم های دفاعی، تضعیف می گردند. از آنزیمهای موجود در این سیستم ها می توان به آنزیمهای سوپراکسید دسموتاز(SOD) و کاتالازCAT) ) اشاره کرد (۹).  فاکتورهای نرتروفیک گروهی مهم از پروتئین های ترشحی نهان وخارج سلولی است که بقا و مرگ سلولهای عصبی را در زمان تشکیل سیناپس با بافت هدف ویا با دیگر سلولهای عصبی تنظیم می کنند . فاکتورهای نروتروفیک باعث دوام سلولهای عصبی دوپامینژیکی می شوند که در جسم سیاه ماده مغز میانی قرار گرفته اند(۶۸) در سال۱۹۹۳,GDNF (عوامل نروتروفیک مشتق از سلول های گلیال)  به عنوان یک فاکتور نروترفیک رشد وبقا، مشخص شده است. نشان داده شده به عنوان یک عامل تغذیه ای قوی برای نرونهای حرکتی ستون فقرات ونرونهای نورآدرژنیک مرکزی است .GDNF،از نرونهای سروتونرژیک ،دوپامینرژیک وسلولهای گلیال در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند (۱۱۳)وموجب رشد اکسون  DAنرون های مغز میانی می شود.همچنین از نرونهای DA محکوم به مرگ محافظت و به بازسازی مسیر SN_ST کمک می کند(۴۴  ).واثر تغذیه ای در انواع مختلف از نرون ها، از جمله سلول های پورکنژ مخچه دارند و ازانحطاط نرون های نورآدرنرژیک مخچه به دنبال ضایعات اعصاب جلوگیری می کند. داده ها نشان می دهد که GDNF ممکن است به طور عمده در سلول های پورکنژ مخچه تولید و متمرکزشود (۶۵).
۱-۲٫بیان مسئله
فاکتورهای نوروتروفیک (NTFs) پروتئین های ترشحی ای هستند که به گیرنده های هدفشان متصل می شوند و از کاهش سلول های عصبی جلوگیری می کنند. فاکتورهای نروتروفیک باعث دوام سلولهای عصبی دوپامینژیکی می شوند که در جسم سیاه ماده مغز میانی قرار گرفته اند(۶۸؛۹۳). GDNF در سال ۱۹۹۱ کشف شد،  و اولین عضو از خانواده GDNF لیگاندهای (GFL) است. GDNFدر سال ۱۹۹۳به عنوان یک فاکتور نروترفیک رشد وبقا، مشخص شده است. نشان داده شده به عنوان یک عامل تغذیه ای قوی برای نرونهای حرکتی ستون فقرات ونرونهای نورآدرژنیک مرکزی است .GDNF، نرونهای سروتونرژیک،دوپامینژیک وسلولهای گلیال را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند(۱۱۳). GDNF فاکتور نروتروفیک مشتق از سلول گلیال، موجب رشد اکسون  DAنرون های مغز میانی می شود.همچنین از نرونهای DAمحکوم به مرگ محافظت و به بازسازی مسیر SN_ST کمک می کند. شواهد مستقیم نشان می دهد GDNF در نرونهای واسطه DA روییده شده وجود دارد(۴۴) . GDNF،از چندین جمعیت نرون ،در سیستم عصبی مرکزی، از جمله نرونهای حرکتی دوپامین مغز میانی،حمایت می کند . موجب دوام نرون های؛ حرکتی ، حسی و عصب سمپاتیک وپاراسمپاتیک می شود . همچنین عملکرد مهمی درخارج از سیستم عصبی دارد . برای تکثیر سلولهای عصبی روده ای وتحریک رشد کلیه ،برای سلولهای اولیه جنسی مرد  تمایز وتجدید تشکیل اسپرماتوزوئید مهم می باشد(۹۳). ذخیره مداوم GDNFبرای بقای سلولهای عصبی فعال شده یا کاتکولامین های بالغ ضروری می باشد. گیرنده نروتروفیک GDNF توسط CK2 در فعالیت حیاتی ،عبور سیگنال ،سنتز پروتئین ،چسبندگی سلول به سلول ورونویسی ژن که همه موجب  بقائ بافت عصبی می شود به عنوان  واسطه نقش دارد. GDNFبه
همراه (گیرنده آلفا/گیرنده کیناز)GFRα۱/Retدر حفاظت از سیستم عصبی ونروتوژنیک نقش دارد ومسیر Mapk/Erk (چرخه گلوتامات- گلوتامین که موجب جذب گلوتامات می شود)را تحریک می کند که مانع از مرگ سلولی ناشی از NMDAمی شودGDNF.  در تعامل با گیرنده هایGFRα۱/Ret   در سطح سلول، موجب بقای میکروگلیال شده وفعالیت فاگوسیتوز را بهبود می بخشد .فعال سازی میکروگلیال موجب تولید GDNFمی شود .که این امر موجب بقای DAمی شودوفعالیت GPX-1را افزایش می دهد وآن را فعال می کند که این امر خواص حفاظتی GDNFرا با مهار استرس اکسیداتیو تقویت می کند وفاکتور رشد برای کمک به یادگیری وتقویت حافظه گزارش شده است (۲۷).   GDNF دارای خواص احیا کننده برای سلول های مغز است و به عنوان پتانسیل درمان برای بیماری پارکینسون نشان داده شده است. (۴۴) . پیری با کاهش در عملکرد پاسخ های گیرنده بتا آدرنرژیک در مخچه در ارتباط است. گزارش شده سلول فاکتور نروتروفیک مشتق از گلیال (GDNF)،ازانحطاط نرون های نروآدرنرژیک به دنبال ضایعات اعصاب جلوگیری می کند . فعالیت بدنی  موجب کاهش مقدار قابل توجهی اکسیژن در کل بدن  و به خصوص در ماهیچه های اسکلتی می شود.بخش کوچکی از اکسیژن(۲-۵٪)به اکسیداتیو متوسط تبدیل شده و موجب تغییرات بیوشیمیایی و آسیب بافت می شود.کاهش فعالیت سیستم آنتی اکسیدان می تواند باعث افزایش اکسیداتیو در طی ورزش شود .تمرین بدنی  باعث افزایش فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان ماهیچه ای و کبدی و تسهیل مقدار حذف ،گونه های اکسیژن غیر فعال و کاهش سطح استرس اکسایشی می شود (۶۵). در میان الگوهای ورزشی مختلف، فعالیت اختیاری روی چرخ­دوار، دوی اجباری تردمیل و حرکات مقاومتی عضلانی ، رایج ترین مدل­های ورزشی اتخاذ شده هستند.این ورزش­ها، جدا از مزایای بدنی خود، عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و بازتوانی عصبی را بعد از آسیب مغزی، آسان­تر می­ کنند(۹۰).امروزه استفاده از مکمل های گیاهی افزایش چشمگیری یافته است.یکی از این گیاهان ازگیل ژاپنی است.گیاه ازگیل ژاپنی با ترکیبات فنولیک ، متابولیت های ثانویه ای هستند که به نوعی از طریق کاهش استرس اکسایشی کاهش دهنده ریسک چندین  بیماری می باشند(۸۰).  اگر چه تحقیقات زیادی در رابطه با اثر  تمرین بر پارکینسون انجام گرفته است اما هنوز طرحی که اثر همزمان تمرین اختیاری و عصاره هیدروالکلی گل گیاه ازگیل ژاپنی را به صورت پیش درمانی و پیشگیری از کاهش سطح GDNF در موش های مدل تجربی بیماری پارکینسون که بر اثر تزریق ۶-هیدروکسی دوپامین به داخل بطن سمت راست مغز ایجاد شده باشد صورت نگرفته است. همچنین طول مدت تمرینات در تحقیقاتی که از نوع اختیاری آن استفاده کردند، کوتاه بوده است. لذا محقق در نظر دارد به این پرسش پاسخ دهد که :
۱-آیا تمرین اختیاری روی چرخ دوار(wheel running) برسطح GDNF مخچه موش های پارکینسونی القائی توسط ۶ هیدروکسی دوپامین (۶-OHDA)”.اثر حفاظتی دارد ؟.

  • milad milad
  • ۰
  • ۰

 

 

تاثیر روش‌های نوین فرآوری موادغذایی بر ماندگاری ویتامین‌ها

 

 

 

 

 

استاد راهنما:

 

دکتر محمد قربانی

 

 

 

 

 

تابستان ۱۳۹۲

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


چکیده
 
ویتامین‌ها گروهی از ترکیبات آلی هستند که جز مواد ریز مغذی اساسی برای بدن محسوب می‌شوند و نقش اساسی را در متابولیسم بدن ایفا می‌کنند. ویتامین‌ها بر اساس حلالیت در آب یا چربی به دو گروه عمده محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. کمبود ویتامین‌ها به مدت طولانی باعث بروز بیماری‌های جدی کمبود می‌شود. بسیاری از ویتامین ها تحت شرایط خاصی از پردازش و ذخیره سازی ناپایدار است. بنابراین سطح آن‌ها در غذاهای فرآوری شده، ممکن است به‌طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. این امر لزوم بررسی میزان ماندگاری ویتامین‌ها را در غذا در طی فرآیند‌های مختلف نشان می‌دهد. روش‌های نوین فرآوری مواد غذایی نظیر فرآیند فشار بالا، میدان‌های الکتریکی پالسی ، سردکردن تحت خلا، خشک کردن اسمزی و مواردی دیگر جهت حفظ کیفیت مواد غذایی در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استفاده از این فرآیندهای نوین می‌تواند در ماندگاری بهتر ویتامین‌ها در فرآورده‌های غذایی کمک نمایند.

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 
واژه‌های کلیدی: ویتامین، ماندگاری، نگه‌داری غذا، روش‌های نوین فرآوری.

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه
 
فصل ۱-      مقدمه و کلیات   ۲
۱-۱-    مقدمه           ۲
۱-۲-    طبقه بندی ویتامین‌ها ۳
۱-۳-    مقدار مورد نیاز ویتامین‌ها ۴
۱-۴-    پیش‌سازها و ضد ویتامین‌ها ۶
۱-۵-    پایداری ویتامین‌ها ۷
۱-۶-    ویتامین‌      A   ۱۰
۱-۶-۱-     ساختار و نقش ویتامین A 10
۱-۶-۲-     منابع ویتامین‌ A       ۱۲
۱-۶-۳-     پایداری ویتامین A 13
۱-۷-    ویتامین E       ۱۴
۱-۷-۱-     ساختار و نقش ویتامین E 14
۱-۷-۲-     منابع ویتامین E       ۱۵
۱-۷-۳-     پایداری ویتامین E   ۱۶
۱-۸-    ویتامین  D      ۱۷
۱-۸-۱-     ساختار و نقش ویتامین D 17
۱-۸-۲-     منابع ویتامین  D       ۱۸
۱-۸-۳- پایداری ویتامین D         ۱۸
۱-۹- ویتامین  C                ۱۹
۱-۹-۱- ساختار و نقش ویتامین C 19
۱-۹-۲- منابع ویتامین  C            ۲۱
۱-۹-۳- پایداری ویتامین  C        ۲۱

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه
(تیامین) ۲۲
۱-۱۰-۱- ساختار و نقش تیامین     ۲۲
۱-۱۰-۲- منابع تیامین                 ۲۳
۱-۱۰-۳- پایداری تیامین              ۲۳
فصل ۲- تاثیر فرآیندهای غذایی بر ماندگاری ویتامین‌ها ۲۶
۲-۱- مقدمه                ۲۶
۲-۲- پیش فرآیندها (شست و شو، پوست کنی و آسیاب کردن) ۲۷
۲-۳- فرآیندهای حرارتی ۲۸
۲-۳-۱- آنزیم بری                          ۲۸
۲-۳-۲- پختن       ۲۹
۲-۳-۳- استریلیزاسیون و پاستوریزاسیون. ۳۰
۲-۴- خشک کردن        ۳۱
۲-۴-۱- انجماد   ۳۵
۲-۵- اثر نگه‌داری در ماندگاری ویتامین‌ها ۳۶
۲-۵-۱- تاثیر بسته بندی بر ماندگاری ویتامین‌ها ۳۸
فصل ۳- نقش فرآیندهای نوین در حفظ ویتامین‌ها ۴۲
۳-۱- مقدمه                        ۴۲
۳-۲- فرآیند فشارهیدرواستاتیک بالا. ۴۴
۳-۲-۱- تاثیر فرآیند فشار بالا در ماندگاری ویتامین‌های فرآورده‌های گیاهی ۴۸
۳-۲-۲- تاثیر فرآیند فشار بالا در ماندگاری ویتامین‌های فرآورده‌های حیوانی ۵۱
۳-۳- میدان‌های الکتریکی پالسی قوی ۵۲
۳-۳-۱- تاثیر میدان‌های الکتریکی پالسی بر ماندگاری ویتامین‌ها در غذاهای گیاهی ۵۴
۳-۳-۲- تاثیر میدان‌های الکتریکی پالسی بر ماندگاری ویتامین‌ها در غذاهای حیوانی ۵۷

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                 صفحه
 
۳-۴- اشعه                  ۵۸
۳-۴-۱- استفاده از انرژی مایکروویو. ۶۲
۳-۵- استفاده از امواج فراصوت. ۶۵
۳-۶- خشک کردن اسمزی ۶۷
۳-۷- سردکردن تحت خلا ۷۰
۳-۸- تاثیر تکنولوژی‌های نوین بر زیست دسترسی ویتامین‌ها ۷۳
فصل ۴- غنی سازی غذا با ویتامین‌ها ۷۶
۴-۱-۱- استفاده از تکنولوژی نانو در غنی سازی با ویتامین‌ها ۷۸
فصل ۵- بحث و نتیجه‌گیری     ۸۲
منابع .۸۶
فهرست اشکال
عنوان                                                                                                                 صفحه
 
کل۱-۱- ساختار رتینوئیدهای معمول .۱۱
شکل ۱-۲- ساختار آلفا توکوفرول .۱۴
شکل۱-۳- ساختار ارگوکلسیفرول (ویتامین D2) و کوله کلسیفرول (D3)  .  ۱۷
شکل ۱-۴- ساختار L اسید آسکوربیک و L دهیدرو اسید آسکوربیک و فرم‌های ایزومری آن ۲۰
شکل ۱-۵- ساختار تیامین و تیامین پیرو فسفات۲۲
شکل ۲-۱- تغییرات ویتامین C بر حسب دما در پودرهای حاصل از خشک کردن ریواس ۳۴
شکل ۳-۱- شمایی از یک فرآیند مداوم فشاربالا. ۴۶
شکل ۳-۲- شمایی از یک سیستم میدان الکتریکی پالسی ۵۴
شکل۳-۳- اثر توان ماکروویو بر میزان ویتامین C 64
شکل ۳-۴- شمایی از یک فرآیند فراصوت ۶۶
شکل ۳-۵- انتقال جرم در طول تیمار اسمزی ۶۸
فهرست جداول
عنوان                                                صفحه
 
 
جدول ۱-۱-  مقادیر توصیه شده لازم برای مصرف ویتامین‌ها در روز . ۵
جدول ۱-۲- پایداری ویتامین‌ها در شرایط مختلف .  ۹

 

فصل ۱-     مقدمه و کلیات

 

۱-۱-   مقدمه

 

ویتامین‌ها مواد آلی هستند که به‌مقدار کم مورد نیاز می‌باشند، نقش متابولیکی معینی را انجام می‌دهند و بایستی از طریق مواد غذایی مصرفی در دسترس بدن قرار گیرند. موادی که به‌عنوان ویتامین در گونه‌ای ( که قادر به ساختن آن نیست) به‌شمار می‌رود.، ممکن است برای گونه‌ای دیگر که قدرت ساخت آن را دارد، ویتامین محسوب نشود. به‌عنوان مثال ویتامین C بایستی به‌وسیله غذا به بدن انسان، میمون، خوکچه هندی و . برسد در حالی که موش، خرگوش، سگ و برخی دیگر از حیوانات می‌توانند آن را بسازند. گیاهان قادرند ویتامین ‌ها را از عناصری از خاک که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، بسازند. به طور کلی هر چه ارگانیسم پیچیده‌تر باشد، ویتامین‌های بیشتری را باید از راه مواد غذایی به‌دست آورد.

  • milad milad