پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC
گرایش:سازه های هیدرولیکی
موضوع:
بررسی و ارزیابی راهکارهای جلوگیری از نفوذ امواج ناشی از باد جنوب شرق به شمال غرب (باد سهیلی) به درون حوضچه بندر لنگه با بهره گیری از شبیه سازی عددی
استاد راهنما:
دکتر پیمان بدیعی
استاد مشاور:
دکتر صمد حمزه ئی
سال تحصیلی: ۹۳-۹۲
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
متن پایان نامه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده ۱
- فصل اول-کلیات تحقیق ۲
۱-۱-مقدمه. ۳
۱-۲- بیان مسئله تحقیق ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ۴
۱-۴- اهداف تحقیق ۴
۱-۵- روش تحقیق ۴
۱-۶- فصول پایان نامه. ۵
- فصل دوم-معرفی بندر لنگه. ۶
۲-۱-مقدمه. ۷
۲-۲- تاریخچه و سابقه بندرلنگه. ۷
۲-۳-آب و هوا ۹
۲-۴-ارتفاعات ۱۰
۲-۵- انواع بادها در هرمزگان. ۱۱
۲-۶- طرح توسعه بندر لنگه. ۱۱
- فصل سوم-مروری بر تحقیقات انجام شده ۱۳
- فصل چهارم-نحوه مدلسازی ۱۸
۴-۱-روش تحقیق ۱۹
۴-۲-معادلات حاکم در مدل نفوذ امواج. ۲۰
۴-۳- روش مدل سازی در نرم افزار ۲۲
۴-۴-معیار آرامش حوضچه. ۲۸
- فصل پنجم-نتایج مدلسازی ۲۹
۵-۱-مقدمه. ۳۰
۵-۲- گلموج مقابل بندر ۳۰
۵-۳- بررسی نفوذ امواج به درون حوضچه بندر لنگه پس از طرح توسعه. ۳۱
۵-۳-۱- پلان جانمایی ۳۱
۵-۳-۲- جهات مورد مطالعه. ۳۱
۵-۳-۳- طراحی مدل. ۳۲
۵-۳-۴- مشخصات دادههای ورودی به مدل در جهات مختلف ۳۴
۵-۳-۵- نتایج شبیهسازی ۳۴
۵-۳-۵-۱- تعیین درصد ایام ناآرام. ۳۴
۵-۳-۵-۲-نتیجه گیری وضعیت نفوذ امواج بندر پس از طرح توسعه. ۴۳
۵-۴- ارائه راه حل جهت تامین آرامش در تمام سطح حوضچه. ۴۵
۵-۴-۱-گزینه های جانمایی جهت مقابله با امواج سهیلی ۴۵
۵-۴-۱-۱-گزینه اول. ۴۵
۵-۴-۱-۲-گزینه دوم. ۴۶
۵-۴-۱-۳-گزینه سوم. ۴۸
۵-۴-۲- نتایج نفوذ امواج گزینه های پیشنهادی ۴۹
۵-۴-۲-۱-گزینه اول. ۴۹
۵-۴-۲-۲-گزینه دوم. ۵۰
۵-۴-۲-۳-گزینه سوم. ۵۲
- فصل ششم-بحث و نتیجه گیری ۵۵
۶-۱- نتیجه گیری ۵۶
۶-۲- پیشنهادات ۵۷
- منابع. ۵۸
فهرست شکل ها
شکل ۲‑۱- الف-پس از توسعه بندر لنگه ب-پیش از توسعه بندر لنگه. ۱۲
شکل ۴‑۱– نمودار ضریب انعکاس در برابر Porosity 24
شکل ۴‑۲- روند مدلسازی نفوذ امواج برای بندر لنگه . ۲۵
شکل ۴‑۳- ضریب تفرق امواج برای جهت ۱۳۵ درجه برای شرایط مرزی تکجهتی (پلان پیشنهادی بندر لنگه). ۲۷
شکل ۴‑۴- تغییرات ضریب ناآرامی در طول خط یک برای کلیه جهات و پریودهای انتخابی (پلان موجود بندر لنگه) ۲۷
شکل ۵‑۱–الف )گلموج حاصل از مدلسازی در محدودۀ طرح بندر لنگه ۳۰
شکل ۵-۱-ب )جانمایی موجشکنهای موجود ۳۱
شکل ۵‑۳- لایۀ اسفنجی استفاده شده در شبیهسازی. ۳۳
شکل ۵‑۴-نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۹۰ درجه برای موج شکن موجود ۳۵
شکل ۵‑۵-نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۱۱۲ درجه برای موج شکن موجود. ۳۶
شکل ۵‑۶- نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۱۳۵ درجه. ۳۶
شکل ۵‑۷- نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۱۵۷ درجه. ۳۷
شکل ۵‑۸- نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۱۸۰ درجه. ۳۷
شکل ۵‑۹-نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۵/۲۰۲ درجه ۳۸
شکل ۵‑۱۰-نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج جهت ۲۲۵ درجه. ۳۸
شکل ۵‑۱۱- موقعیت استخراج نتایج شبیهسازی تفرق و نفوذ امواج موج شکن موجود. ۳۹
شکل ۵‑۱۲-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۹۰ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه. ۳۹
شکل ۵‑۱۳-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۱۱۲ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۰
شکل ۵‑۱۴-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۱۳۵ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۰
شکل ۵‑۱۵-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۱۵۷ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۱
شکل ۵‑۱۶-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۱۸۰ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۱
شکل ۵‑۱۷-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۵/۲۰۲ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۲
شکل ۵‑۱۸-ضریب توزیع ارتفاع موج منتشره از جهت ۲۲۵ درجه در موقعیتهای مختلف حوضچه ۴۲
شکل ۵‑۱۹-درصد ایام ناآرام در موقعیتهای حائز اهمیت بر اساس معیار ۳۰ سانتیمتری برای حوضچه جدید. ۴۳
شکل ۵‑۲۰- گلموج دهانه بندر. ۴۴
شکل ۵‑۲۱- گزینه اول. ۴۶
شکل ۵‑۲۳- گزینه سوم. ۴۸
شکل ۵‑۲۴- نفوذ امواج جهت جنوب (۱۸۰ درجه) گزینه اول ۴۹
شکل ۵‑۲۵- نفوذ امواج جهت شرق (۹۰ درجه) گزینه دوم ۵۲
شکل ۵‑۲۶-نفوذ امواج جهت جنوب (۱۸۰ درجه) گزینه سوم ۵۳
شکل ۵‑۲۷-نفوذ امواج جهت شرق (۹۰ درجه) گزینه سوم. ۵۴
فهرست جدول ها
جدول ۴‑۱- حداکثر ارتفاع موج مجاز در محل پهلوگیری شناورها ۲۸
جدول ۵‑۱- مشخصات امواج دهانه بندر. ۴۴
چکیده
بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامهی توسعهی آن به اجرا درآمده است . آینده نگری در توسعهی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری را در طرح توسعه مد نظر داشته باشد، بطوریکه با اجرای اطاله موج شکن شرقی، مساحت حوضچه ۲۸ هکتاری حاصله اجازه تردد شناورهای ۷ تا ۱۰ هزار تن را نیز در آینده نزدیک ممکن می سازد.در حال حاضر بهره برداری حجم زیاد شناورهای سنتی (لنج ها) از حوضچه و عدم وجود فضای کافی جهت لنگراندازی آنها منجر به توقف شناورها در تمام سطح حوضچه گردیده است.در طرح توسعه بندر لنگه جانمایی خطوط پهلوگیری بنحوی است که در حوضچه ۹۹ درصد مواقع دارای آرامش(ارتفاع امواج پای اسکله کمتر از ۳۰ سانتی متر) می باشند. اما در ۱ درصد مابقی مواقع امواجی مانند امواج سهیلی ( امواج ۱۸۰ درجه) که درصد وقوع بسیار پایینی دارند، در تمام سطح بندر شرایط آرامش لازم جهت لنگراندازی لنج ها وجود ندارد و پهلوگیری شناورها را مختل می سازند. هدف این تحقیق ارائه راه حل به منظور ایجاد شرایط بهره برداری مناسب در تمامی مواقع سال است. جهت بررسی نفوذ امواج در داخل حوضچه و بررسی میزان ارامش آن از مدل BW از بسته نرم افزاری Mike21 استفاده شده است. با توجه به آیین نامه ژاپن که برای این بندر درصدمجاز ارتفاع امواج بیش از ۳/۰ متر را در خطوط پهلوگیری (پای اسکله ها) به ۵/۲ متر درصد معادل ۹ روز در سال محدود می کند، با میزان نا آرامی حدود ۱ درصد حوضچه، شرایط بهره برداری منظور در برابر امواج سهیلی از جهت ۱۸۰ درجه وعلی رغم درصد وقوع پائین این امواج، حدود ۳ تا ۴ بار طوفان در سال تامین شرایط آرامش در تمام سطح حوضچه که لنج با مشکل مواجهه است.در این تحقیق پس از مطالعه شرایط اقلیمی و آب و هوایی بندر لنگه،گزینه های مختلف جهت ایجاد آرامش در طول سال با شبیه سازی ارائه و با انجام بررسی های فنی و اجرایی گزینه مناسب پیشنهاد گردیده است.
کلمات کلیدی: موج شکن دور از ساحل، آرامش حوضچه،امواج سهیلی، شبیه سازی عددی (مدل سازی)
۱-مقدمه
استان هرمزگان با وسعت حدود شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج کیلومتر مربع، این استان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب شرقی با سیستان و بلوچستان و از غرب با استانهای فارس و بوشهر همسایه است.
شهرستان بندر لنگه واقع در استان هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده که مرکز آن واقع در ۵۴ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و۲۶درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. از سمت جنوبی با بستر نیلگون خلیج فارس هم مرز است.
- ۹۹/۰۴/۰۷