مطالعه موردی صنعت نفت ایران
پایاننامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری
استاد راهنما:
دکتر سیامک نوری
اساتید مشاور:
دکتر مسیح ابراهیمی
آذر ماه ۱۳۹۰
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
متن پایان نامه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
طی چند دهه اخیر، با قبول این واقعیت که منابع انسانی سرمایههای اصلی یک شرکت محسوب میشوند، مفهوم انگیزش به کار توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. در عین حال انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادلهای مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. اهمیت این موضوع محققین را برآن داشته است تا ضمن توجه به برداشتهای متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعهشناختی و روانشناختی، با رویکردی جامع، مدل سنجش انگیزش کارکنان را ارائه نمایند. یکی از جدیدترین مدلهای ارائه شده در این زمینه حاصل تجمیع دو مدل شناختی-اجتماعی مشخصههای شغلی و شناختی انتظار است.
درتحقیق حاضرتلاش شده است تا مدل مورد نظر را توسعه داده و با توجه به شرایط بومی کشور ایران و به طور مشخص صنعت نفت ایران، آن را برای سنجش انگیزش کارکنان شرکتهای تابعه صنعت نفت مورد استفاده قرار دهیم. در مدل توسعه یافته، «باورها، ارزشها و اعتقادات» به عنوان بعدی جدید و تاثیر گذار بر «تلاش» به ابعاد «رضایت از پاداشهای داخلی و خارجی»، «اهمیت پاداشهای داخلی و خارجی»، «شدت نیاز به رشد»، «انگیزش داخلی و خارجی»، «رضایت از پاداشهای مطلوب»، «انگیزش کل» و «عملکرد» اضافه شده است. اضافه نمودن بعد باورها و ارزشها و نیز در نظر گرفتن تاثیر دولت بر پاداشها، این مدل را از مدل گذشته متمایز می کند. نتیجه تحقیقات که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS حاصل شد، تاثیر این بعد را در مدل مزبور مورد تایید قرار میدهد.
واژههای کلیدی:
انگیزش، الگوی جامع، صنعت نفت
فهرست مطالب
فصل ۱: مقدمه ۱
. ۲
. ۲
. ۲
. ۴
. ۴
. ۴
. ۵
. ۵
فصل ۲: مروری بر منابع ۷
. ۸
۸
۱۰
. ۱۱
. ۱۵
۱۹
. ۲۰
. ۲۶
۲۹
. ۴۴
فصل ۳: روش تحقیق و ارائه مدل ۴۶
. ۴۷
. ۴۷
. ۴۸
. ۴۹
. ۵۱
. ۵۳
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۵
. ۵۶
. ۵۷
. ۵۷
. ۵۸
فصل ۴: نتایج و تفسیر آنها ۶۰
. ۶۱
. ۶۱
. ۶۲
. ۶۵
۶۶
۶۷
. ۶۸
. ۷۲
فصل ۵: جمعبندی و پیشنهادها ۷۴
. ۷۵
۷۷
. ۷۷
مراجع ۷۹
پیوستها ۸۲
فهرست اشکال
۱۰
. ۱۲
۲۱
۲۳
. ۲۶
۳۲
۳۲
. ۳۳
. ۳۵
. ۳۷
. ۳۹
۴۰
۴۲
. ۴۳
. ۴۴
. ۴۹
. ۵۹
. ۶۹
۷۲
فهرست جداول
. ۶۳
۶۳
. ۶۴
. ۶۴
. ۶۴
. ۶۵
. ۶۵
۶۶
. ۶۷
۷۰
۷۱
۷۳
- مقدمه
در این فصل به معرفی موضوع تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام آن پرداخته شده که شامل بخشهای زیر است:
- عنوان تحقیق
- تعریف مسئله و موضوع تحقیق
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- سؤالات و فرضیات تحقیق
- اهداف تحقیق
- روش تحقیق
- مراحل انجام تحقیق
- چارچوب و ساختار تحقیق
- عنوان تحقیق
ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت
- تعریف مسئله و موضوع تحقیق
انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادلهای مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[۱](۱۹۹۶) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوریهای ارائه شده در حوزه انگیزش بگونهایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در برگیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدلها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کردهاند:
- روان شناختی[۲] (توجه به افکار و عقاید فرد)
- جامعه شناختی[۳] (توجه به اثرات ناشی از پدیدههای اجتماعی در افراد)
- ۹۹/۰۴/۰۷