۸-۴-۲) سرمایه فکری ۲۰
۵-۲ )تعاریف سرمایه اجتماعی ۲۱
۶-۲) بررسی تفاوت ها و شباهت های موجود در دیدگاه ها ی سرمایه اجتماعی ۲۲
۷-۲ )سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو ۲۴
۸-۲) سرمایه اجتماعی از دیدگاه ناهاپیت و گوشال ۲۶
۹-۲) سرمایهاجتماعی و سطوح تحلیل آن ۲۹
۱۰-۲) رویکردهای مفهومی عمده در مورد سرمایه اجتماعی ۳۰
۱۱-۲) نقش سرمایه اجتماعی در تئوری های سرمایه فکری ۳۱
۱-۱۱-۲) مدل یک(CL1). 31
۲-۱۱-۲) مدل دو(CL2) 31
۳-۱۱-۲) مدل سه(CL3) 32
۱۲-۲ ) ابعادسرمایه اجتماعی ۳۱
۱-۱۲-۲) وابستگی ۳۳
۲-۱۲-۲ )اعتماد: ۳۳
۱۳-۲) کارکردهای سرمایه اجتماعی ۳۳
۱۴-۲)مدل های اندازه گیری سرمایه اجتماعی. ۳۴
۱۵-۲) مطالعه اندازه گیری سرمایه اجتماعی در پنج گروه اجتماعی در استرالیا ۳۵
۱۶-۲)تئوریهای سرمایه اجتماعی ۳۸
۱-۱۶-۲ ) تئوری پیوندهای ضعیف ۳۸
۲-۱۶-۲)تئوری شکاف ساختاری ۳۹
۳-۱۶-۲ )تئوری منابع اجتماعی ۳۹
۲-۱۷) مزایای سرمایه اجتماعی ۳۹
۱۸-۲) اثرات احتمالی منفی سرمایه اجتماعی. ۴۰
۱۹-۲ )نمودهای اختاپوس وار سرمایه ی اجتماعی درحوزه های زندگی ۴۱
۱-۱۹-۲) سرمایه ی اجتماعی و مدارای اجتماعی ۴۲
۲-۱۹-۲) سرمایه ی اجتماعی وسلامت روانی ۴۲
۳-۱۹-۲ )سرمایه ی اجتماعی و شادمانی و رضایت از زندگی ۳۱
۴-۱۹-۲ ) سرمایه ی اجتماعی و جرم و بزهکاری ۳۳
۵-۱۹-۲ )سرمایه ی اجتماعی و خانواده ۴۴
۶-۱۹-۲) سرمایه ی اجتماعی و مشارکت های زنان ۳۳
۷-۱۹-۲) سرمایه اجتماعی و آموزش ۴۵
۲۰-۲) توضیح بیشتر در مورد سرمایه ی اجتماعی ۴۶
۲۱-۲ ) موفقیت شغلی ۴۸
۲۲-۲ )تعریف موفقیت شغلی ۴۹
۲۳-۲ )حالت های گوناگون موفقیت شغلی ۵۰
۱-۲۳-۲ ) تعریف غیر روانی ۵۰
۲-۲۳-۲)تعریف روانی ۵۱
۳-۲۳-۲ )تعریف عمومی. ۴۰
۲۴-۲ ) ملاک های موفقیت شغلی ۵۱
۲۵-۲ ) ابعاد موفقیت شغلی ۵۲
۱-۲۵-۲ )تحلیل عوامل موفقیت شغلی ۵۲
۲-۲۵-۲) تفاوتها و شباهتها در ابعاد موفقیت شغلی ۳۱
۲۶-۲ ) تحلیل تاثیر انواع سرمایه ( سرمایه اجتماعی ، انسانی ، عاطفی ) ۵۳
۲۷-۲ ) ارتباط اشکال سرمایه باموفقیت شغلی ۳۲
۲۸-۲ ) موفقیت شغلی و انگیزه پیشرفت ۵۵
۲۹-۲ ) تاثیر رضایت شغلی در موفقیت سازمانی ۳۳
۳۰-۲ ) توضیح بیشتر در مورد موفقیت شغلی ۵۷
۳۱-۲ ) جمع بندی مطالب ۵۸
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱-مقدمه ۶۲
۳-۲ روش پژوهش ۶۲
۳- ۳ جامعه آماری پژوهش ۶۳
۳-۵ روش نمونه گیری ۶۴
۴-۳ ) روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۶۴
۵-۳ ) انواع پرسشنامه ۶۷
۶-۳ ) روایی پرسشنامه ۶۷
۷-۳ ) پایایی پرسشنامه ۶۷
۸-۳ ) روش اجرا ۶۹
۹-۳ ) روش ها و تکنیک های مورد استفاده ۶۹
فصل چهارم: نتایج و تفسیر آنها
مقدمه ۷۱
۴-۱:توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه پژوهش. ۷۱
قسمت اول: بررسی سوالات و فرضیه های پژوهش ۷۶
بررسی پیش شرط : ۷۶
۴-۱- فرضیات پژوهش ۷۷
فرضیه ی جانبی ۸۱
فصل پنجم: جمعبندی و پیشنهادها
مقدمه ۸۸
۱-۵ ) خلاصه تحقیق ۸۸
۲-۵) نتایج تحقیق ۸۹
۳-۵ ) محدودیت های تحقیق ۹۳
چکیده
هدف پژوهش حاضر رابطه ی بین سرمایه ی اجتماعی و موفقیت شغلی نمایندگان بیمه آسیا استان اصفهان در سال ۱۳۹۳ بود. بنابراین از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی –همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه نمایندگان بیمه آسیا استان اصفهان با تعداد ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شد. در این پژوهش برای پیش بینی حجم نمونه، از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد.ابزار پژوهش پرسشنامه ی استاندارد شده سرمایه ی اجتماعی که سه جنبه شامل سرمایه ی ساختاری، ارتباطی و شناختی و پرسشنامه محقق ساخته موفقیت شغلی را می سنجد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی، سازه استفاده شد. چند مرتبه متوالی در اختیار اساتید متخصص قرار گرفت که در هر مرحله اصلاحات پیشنهادی لازم در پرسشنامه اعمال گردید.پایایی پرسشنامه ۸۹/۰ تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود.پس از جمع آوری داده ها،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام شد.در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد،میانگین،انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها، آزمون های آماری تی و آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد استفاده قرار گرفت.در ادامه فصل حاضر هر کدام از فرضیه ها به طور جداگانه مطرح و نتایج حاصله مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد که بین سرمایه ی اجتماعی و افزایش موفقیت شغلی رابطه ی مثبت و معنا داری وجود دارد.
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت pipaf.ir مراجعه نمایید. |
بین بعد ارتباطی با حقوق و مزایا ، روابط مافوق رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد ولی با مولفه ی ماهیت شغل،روابط با همکاران و ترکیب پرتفوی مناسب و ضریب خسارت کمتر رابطه ی معناداری وجود ندارد.بین بعد شناختی با حقوق و مزایا، روابط مافوق و ترکیب پرتفوی مناسب رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد ولی با مولفه ی ماهیت شغل،روابط با همکاران و ضریب خسارت کمتر رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین بعد ساختاری با حقوق و مزایا ، ماهیت شغل، روابط با و روابط مافوق (رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد ولی با مولفه ی ترکیب پرتفوی مناسب و ضریب خسارت کمتر رابطه ی معناداری وجود ندارد.
واژه های کلیدی: سرمایه ی اجتماعی، ساختاری، ارتباطی ، شناختی، موفقیت شغلی
مقدمه
سرمایه اجتماعی مفهومی جامعهشناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و مابین گروهــی از آن استفاده می شود. اگرچه تعاریف مختلفی برای این مفهوم وجود دارد، اما در کل سرمایه اجتماعی به عنوان نوعی (علاج همه مشکلات) جامعه مدرن تلقی می شود . منابع انسانی در همه سازمانها مانند بیمه به عنوان عامل کلیدی هستند، از این رو موفقیت نیروی انسانی در تحقق هدف های سازمان حایز اهمیت می باشد. توجه به عوامل انگیزشی کارکنان و نیازهای آن ها و توجه به تفاوت های فردی هر یک از کارکنان یکی از مهم ترین عواملی است که در بهره وری نیروی انسانی میتوان به آن دست یافت و یکی از شرایط مهم و اساسی برای رسیدن به هدف در هر کاری برانگیختن و ایجاد انگیزه در افرادی است که آن کار را انجام می دهند.امروزه همگامی سرعت تغییرات اجتماعی با تغییر در سازگاری کارکنان با مشاغل موجب شده است که برخی از تغییرات در محیط کار موجب از خود بیگانگی کارکنان از شغل خود و درنتیجه بروز رفتار خاصی در سازمان گردد که اغلب با کاهش انگیزه در محیط کار همراه است. در این راستا شناخت نیازهای کارکنان و نقشی که نیروی انسانی در بهره وری و محیط کار ایفا می کند ، توجه بسیاری از روان شناسان و مدیران کارآمد از جمله مدیران سازمانهایی بزرگی مانند بیمه را به خود جلب کرده است پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه های اجتماعی در موفقیت های شغلی نمایندگان بیمه استان اصفهان انجام می شود
۱-۱) بیان مسأله :
نظریه های مختلف اقتصادی، انقلابی در عملیات سازمانی در دهه گذشته ایجاد کرده است. این انقلاب شکل های سنتی سرمایه ای مانند: ساختمانها و تجهیزات را تحت تأثیر قرار داده ، سرمایه های جدیدی را مطرح کرده است.این سرمایه های غیرملموس نقش زیادی در رشد و پیشرفت سازمان دارد. اصطلاح سرمایه،روز به روز متغیرهای بیشتری راشامل می شود برخی از آنها شامل سرمایه انسانی، سرمایه مشتری، سرمایه هوش و سرمایه سلامتی است. امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی، اقتصادی سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است . این مفهوم به پیوندها وارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها واعتماد متقابل موجب تحقق اهداف می شود (الوانی، ۱۳۸۲) سرمایه اجتماعی را به چهار دسته ۱) سرمایه اجتماعی رسمی و غیررسمی ۲) متراکم و غیرمتراکم ۳) درون نگر و برون نگر و ۴) گسسته و پیوسته تقسیم می کندو اعتقاد دارد که این انواع مختلف سرمایه اجتماعی دارای تمایزات منحصر به فرد نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند.
درواقع میتوان گفت سرمایه اجتماعی فرایندهای خاصی میان افراد وسازمان ها را شامل می شود که مبتنی برجوی از اعتماد می باشد که منجربه رسیدن به اهداف ازطریق بدست آوردن منافع مشترک می شود. سرمایه اجتماعی با متغیرهای شناخته شده جامعه شناسی همچون اعتماد ، آگاهی ، نگرانی درباره دیگران ومسائل عمومی ، مشارکت درمسائل عمومی انسجام وهمبستگی گروهی وهمکاری ارتباط دارد)تاجبخش.۱۳۸۵) .
اکنون مسئله این است که سرمایه اجتماعی چه تاثیری بر موفقیت شغلی سازمانها دارد و کلا موفقیت شغلی به چه معناست ؟ طبیعتا در هر سازمانی که سرمایه اجتماعی در حد بالایی باشد رضایت شغلی و به دنبال آن موفقیت شغلی پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت . موفقیت شغلی پدیده ایست نسبتا پیچیده و چند بعدی. از یک سو با سطح عملکرد و توان شغلی فرد سر و کار دارد و از سوی دیگر با قدرت سازگاری و شیوه مقابله با تنش ها و بحرانهای سازمانی داشته از آن با عوامل و متغیرهای مختلفی رابطه دارد موفقیت یاعدم موفقیت شغلی در سازمانها ، ارتباط تنگاتنگی باعملکرد کارکنان دارد. در سال های اخیر سازمانها سعی کرده اند از طریق ایجاد انگیزش درنیروی انسانی آنها را به مشارکت مفید و سازنده درطرح هایی که به وسیله سازمان رو به گسترش است وادارند(عسگریان، ۱۳۸۷)ارضای نیاز های روانی اجتماعی همچون اعتبار ، مسولیت و مشارکت و ارضای نیازهای شناختی مانند چالش ها ، خلاقیت و در نهایت عوامل مادی هم درگروه عوامل انگیزشی یا نیروی پیش برنده درحرفه و شغل قلمداد می شوند( هاگمن ،۱۹۹۲). تحقیق حاضر، بر آن است تا تاثیر آموزش ابعاد سرمایه اجتماعی : ارتباطی،ساختاری،شناختی را برموفقیت شغلی مورد بررسی قرار دهد.
۲-۱) اهداف تحقیق :
این پژوهش دارای یک هدف اصلی و پنج هدف فرعی به شرح زیر می باشد
۱-۲-۱ ) هدف اصلی
رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی با موفقیت شغلی نمایندگان بیمه (مطالعه موردی بیمه آسیا استان اصفهان)
۲-۲-۱ ) اهداف فرعی
۱-۲-۲-۱) شناخت سرمایه اجتماعی و ابعاد آن ) ارتباطی ، شناختی ، ساختاری (
۲-۲-۲-۱) شناخت موفقیت شغلی و عوامل موثر بر آن
۳-۲-۲-۱) رابطه بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی با موفقیت شغلی نمایندگان بیمه
۴-۲-۲-۱) رابطه بعد شناختی سرمایه اجتماعی با موفقیت شغلی نمایندگان بیمه
۵-۲-۲-۱) رابطه بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با موفقیت شغلی نمایندگان بیمه
۳-۱) اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به اینکه موضوع پژوهش دارای دو بخش سرمایه اجتماعی وموفقیت شغلی است و با وجود تنوع دیدگاه ها و نظریات مختلف ، سعی شده است که از نظریه هایی استفاده شود که با این مفاهیم ارتباط بیشتری دارند و به نوعی قادر به تبیین موضوع مورد مطالعه باشند. سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی و اجتماعی سلامت یک جامعه، بعدی است که می تواند از طریق تشویق افراد به همکاری و مشارکت در تعاملات اجتماعی، به حل آسیب های اجتماعی جامعه کمک کند و حرکت جامعه به سوی رشد وتوسعه اقتصادی، سیاسی وفرهنگی را امکان پذیر سازد)الوانی و سیدنقوی،۱۳۸۱) .
امروزه سرمایه اجتماعی، نقش بسیار مهم تری از سرمایه فیزیکی و انسانی در جوامع ایفا نموده و بدون وجود سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند و پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی دشوار می گردد (بیکر،۱۳۸۲).
نظریه پردازان علوم اجتماعی، تعاریف متفاوتی را از سرمایه اجتماعی ارائه نموده اند پاتنام، سرمایه اجتماعی را شامل شبکه های اجتماعی، ارتباط متقابل، اعتماد و قابلیت اطمینان می داند که می توانند با ایجاد و تسهیل امکانات هماهنگ، کارآیی جامعه را بهبود بخشند. کلمن، آن را تسهیل کننده کنش های فردی و جمعی درون جامعه، و فوکویاما، توانایی های افراد جامعه برای کار کردن افراد با یکدیگر به منظور دستیابی به اهداف مشترک می داند (پاتنام[۱]،۲۰۰۲).
با آموزش سرمایه اجتماعی در سازمانها به خاطر بهتر شدن جو سازمان و بالا رفتن میزان اعتماد میان کارکنان می توان به پیشرفت و موفقیت سازمان امیدوار بود. کاواچی ودیگران درتحقیقات خود نتیجه می گیرند اعتمادی که درشبکه های رسمی وغیر رسمی وجود دارد به مردم کمک می کند تا به آموزش و اطلاعات دسترسی یابند و نظام های بهتری را طراحی کنند.با بالا رفتن میزان اعتماد و دسترسی به اطلاعات از طریق آموزش ، کارکنان به سوی هدف خود که همان موفقیت شغلی و در نهایت پیشرفت سازمان است گام بر می دارند . انگیزه موفقیت شغلی در کارکنان موجب افزایش توانایی وکارایی آنان شده و در کل موجب بالارفتن بازدهی می شود. همچنین باعث افزایش کارآیی، بروز خلاقیت و احساس رضایت فردی می گردد یکی از پایدارترین یافته ها حاکی از این است که هر چه سطح شغل بالاتر باشد رضایت شغلی و در نتیجه موفقیت شغلی (ارتقای شغلی) بیشتر می شود .
۴-۱) فرضیه های تحقیق :
این پژوهش دارای یک فرضیه اصلی وسه فرضیه فرعی به شرح ذیل می باشد:
۱-۴-۱ ) فرضیه اصلی :
بین سرمایه اجتماعی و موفقیت شغلی رابطه ی معناداری وجود دارد.
۲-۴-۱ ) فرضیه های فرعی:
۱- بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و موفقیت شغلی نمایندگان بیمه رابطه ی معناداری وجود دارد.
۲- بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و موفقیت شغلی نمایندگان بیمه رابطه ی معناداری وجود دارد.
۳- بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی وموفقیت شغلی نمایندگان بیمه رابطه ی معناداری وجود دارد.
۵-۱) متغیرهای تحقیق:
در این تحقیق ۲ متغیر مستقل و وابسته وجود دارد که هر یک از آنها به شرح ذیل است:
۱-۵-۱)متغیر مستقل
سرمایه اجتماعی متغیر مستقل می باشد و تعریف ناهاپیت و گوشال مبنا قرار می گیرد بدین ترتیب سه متغیر مستقل داریم :
۱- بعد ارتباطی ۲- بعد شناختی ۳- بعد ساختاری
۲-۵-۱) متغیر وابسته
موفقیت شغلی متغیر وابسته است.
۶-۱) قلمرو تحقیق :
۱-۶-۱) قلمرو زمانی تحقیق :
منظور از قلمرو زمانی این است که تحقیق در چه فاصله زمانی صورت می گیرد و از آن جهت ضروری است که بررسی کننده یا خواننده تحقیق ، با توجه به این دوره زمانی، در مورد بکارگیری می تواند تصمیم گیری کند. محدوده زمانی این تحقیق تابستان و پاییز ۹۳ می باشد.
۲-۶-۱) قلمرو مکانی تحقیق :
این تحقیق از نمایندگان شرکت بیمه آسیا استان اصفهان انجام شده است.
۳-۶-۱) قلمرو موضوعی تحقیق :
قلمرو موضوعی تحقیق شامل مباحث مرتبط با مسئله آموزش ، سرمایه اجتماعی از نظر ناهاپیت و گوشال و همچنین بحث در مورد موفقیت شغلی می باشد.
۱-۷) روش شناسی تحقیق :
۱-۷-۱) روش تحقیق :
روش تحقیق به کار گرفته شده ، تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد و از حیث ارتباط میان متغیرها از نوع علی و معلولی است.
۱-۷-۲) ابزار مطالعه (روش گردآوری اطلاعات):
به منظور گرد آوری داده ها جهت تایید یا رد فرضیه های تحقیق به طور عمده از ابزار (پرسشنامه) بهره گرفته شده است وجهت جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای و الکترونیکی استفاده شده است .
۱-۷-۳) جامعه آماری :
در هر بررسی آماری ، جامعه مجموعه تمام مشاهدات ممکنی است که میتوانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند به طور کلی جامعه عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند .
معمولادر هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت(صفت هایی) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه نمایندگان شرکت بیمه آسیا استان اصفهان تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
۱-۷-۴) نمونه آماری : (n)
نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب میشود به قسمی که میتوان از این بخش، استنباط هایی درباره کل جامعه بدست آورد. با توجه به آمارهای موجود مبنی بر تعداد کل جامعه آماری، با بهره گرفتن از فرمول زیر به تعیین حجم مطلوب نمونه میپردازیم.
۱-۷-۵) روش نمونهگیری :
حجم نمونه مورد بررسی n نفر است و روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت تصادفی ساده می باشد.
۱-۷-۶) روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه :
داده ها و اطلاعات گرد آوری شده از طریق پرسشنامه، پس از بررسی و مطالعه، به کمک نرم افزار آماری Spss 15 (برای برقراری روابط همبستگی متغیر های مستقل با متغیرهای وابسته) مورد آزمون قرار می گیرند. از آن جایی که رابطه بین دو متغیر مورد بررسی قرار می گیرد، به منظور آزمون نمودن فرضیات، از ضریب همبستگی پیرسون، استفاده می شود.
[۲]۸-۱) تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق :
۱-۸-۱) سرمایه اجتماعی :
صاحبنظران سرمایه اجتماعی را جنبه هایی از سازمان اجتماعی از قبیل هنجارها، شبکه های اجتماعی و اعتماد متقابل می دانند که همکاری و همیاری افراد را برای دستیابی به منافع مشترک، تسهیل می کند (پاتنام ،۱۹۹۵). از دیدگاه سازمانی، گوشال و ناهاپیت (۱۹۹۸) سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالفعل و بالقوه موجود در درون، قابل دسترس از طریق، و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف می کنند. از دیدگاه آنها سرمایه اجتماعی یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمانی است،که می تواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند (ناهاپیت و گوشال ،۱۹۹۸).
ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) با رویکرد سازمانی جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی را در سه طبقه جای می دهند: شناختی، رابطهای و ساختاری (قوشال و ناهاپیت،۱۹۹۸)
الف) بعد شناختی:
عنصر شناختی سرمایه اجتماعی اشاره به منابعی دارد که در رابطه با پدیده هایی نظیر ارزشها، نگرشها، تعهدات، مشارکت و اعتماد موجود در سیستم می باشد. مهمترین جنبه های این بعد عبارتند از زبان و کدهای مشترک، حکایات مشترک.
ب) بعد ارتباطی:
این بعد ماهیت روابط در یک سازمان را در بر میگیرد. همچنین بعد ارتباطی بر ماهیت و کیفیت این ارتباطات متمرکز میگردد. مهمترین جنبه های این بعد از سرمایه اجتماعی عبارتند از: اعتماد، هنجارها، الزامات و انتظارات و هویت (قوشال و ناهاپیت،۱۹۹۸)
ج) بعد ساختاری:
این عنصر سرمایه اجتماعی اشاره به الگوی کلی تماسهای بین افراد دارد یعنی، شما به چه کسانی و چگونه دسترسی دارید(بورت،۱۹۹۲).این بعد در رابطه با ساختارها و فرایندهای مدیریتی نظیر پاسخگویی مدیران و رهبران بر عملکردشان، شفافیت در تصمیم گیری، میزان تصمیم گیری و اقدام بر اساس کار گروهی است . مهمترین جنبه های این عنصر عبارتند از روابط شبکهای بین افراد، پیکربندی شبکهای و سازمانمناسب.
۲-۸-۱) موفقیت شغلی :